#10 , 22 mar 2021 12:02
KAN IK MIJN MOEDER DIE OUDER IS DAN 65 JAAR EN DIE EEN PENSIOEN KRIJGT TEN LASTE NEMEN?
U kunt uw moeder, net zoals uw andere voorouders, broers en zussen, die 65 jaar of ouder zijn en een pensioen ontvangen, ten laste nemen als ze voldoen aan de voorwaarden vermeld in de vraag 'Welke zijn de voorwaarden om ten laste te kunnen zijn?'
Om hun netto bestaansmiddelen te bepalen, moet u 26.300 euro aftrekken van het bruto bedrag van het pensioen (of de renten of andere uitkeringen) die ze in 2018 ontvangen hebben.
PENSIOENEN ONTVANGEN DOOR UW OUDERS, GROOTOUDERS, OVERGROOTOUDERS, BROERS EN ZUSSEN DIE OP 01.01.2019, 65 JAAR OF OUDER ZIJN
Als de bestaansmiddelen van uw ouders, grootouders, overgrootouders, broers of zussen die op 01.01.2019, 65 jaar of ouder zijn, zijn samengesteld uit pensioenen, renten en als zodanig geldende toelagen, moet u van dat bedrag eerst 26.300 euro (inkomsten 2018) aftrekken om het brutobedrag van de bestaansmiddelen te verkrijgen. Die eerste schijf wordt immers niet beschouwd als een bestaansmiddel. Vervolgens moet u nog de werkelijke of forfaitaire kosten aftrekken.
Voorbeeld:
Uw moeder, die 70 jaar oud is, heeft in 2018 een bruto pensioen ontvangen van 27.000 euro. Alleen het deel boven 26.300 euro, dus 700 euro, wordt in rekening genomen als bestaansmiddel.
Na aftrek van de forfaitaire kosten (700 euro x 20 % = 140 euro) bedraagt het netto bedrag 560 euro.
HOEVEEL BEDRAAGT HET FISCAAL VOORDEEL?
Het bedrag van de belastingvrije som verschilt naargelang het gaat om:
- uw ascendenten (ouders, grootouders, overgrootouders, …) van 65 jaar of ouder: 3.160 euro per persoon,
Gehandicapte personen tellen voor twee
2021:
ouder, broer, zus (> 65j) ten laste:
zorgbehoevende ouder, broer, zus (> 65j) ten laste:
€ 4940
Ik adviseer u dan ook om de volgende stukken voor te leggen:
- attest van woonst, samenstelling gezin waaruit blijkt sedert wanneer uw moeder in uw gezin staat ingeschreven (kan u op de gemeente krijgen)
- attest handicap afgeleverd door de FOD handicap waaruit blijkt dat uw moeder als hulpbehoevend werd erkend voor de 65ste verjaardag of dat deze hulpbehoevendheid is ontstaan voor de 65ste verjaardag
WIB art. 132
Andere documenten zijn m.i. niet vereist, tenzij u natuurlijk wil gaan discussiëren over de werkelijke kosten. In het laatste geval wens ik u alle succes, maar dan moet je rekening houden met de feiten zoals zij zich nu bij u voordoen. Dat kan nog een hele lijdensweg worden.
Let er ook steeds op dat uw acties geen invloed hebben op de belastbaarheid van uw moeder.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.
Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.