Goeiemorgen,
Ik zou graag als zelfstandige in bijberoep starten met een webshop, dit met vrijstelling van BTW (omzet < 25.000€).
Hiervoor ben ik al begonnen met het inslaan van goederen. Ik ben wel nog niet langs geweest bij de KBO en nog niet ingeschreven in een sociaal verzekeringsfonds.
Mijn plan is om eerst wat voorraad aan goederen in te slaan, de webshop te ontwerpen en dan pas een aparte bankrekening te openen + langsgaan bij KBO en een sociaal verzekeringsfonds.
Ik trek toch geen BTW terug, in geval van vrijstelling van BTW, dus het maakt niet uit dat ik eerst mijn voorraad insla voor ik mij inschrijf bij de KBO?
Nu vraag ik mij het volgende af:
Stel mijn voorraad (10.000€) + webshop zijn voldaan, waarna ik mij inschrijf voor een ondernemingsnummer + sociaal verzekeringsfonds en ik maak bv. het eerste jaar een omzet van 7.000€.
Hiervoor is van mijn voorraad 4.000€ verkocht en houd ik dus nog om 6000€ voorraad over.
Klopt het dan dat mijn beroepskosten + belastingen zullen worden berekend op 3000€ (= 7000€ omzet - 4000€ voorraad)?
Of zal dit gebeuren op het totale omzetbedrag van 7000€?
Daarnaast vraag ik mij af of in geval van de vrijstelling van BTW, er op de effectieve winst (na aftrek van beroepskosten + sociale bijdragen + personenbelasting) nogmaals 21% zal worden afgehouden? Dit als compensatie omdat ik geen BTW moet aanrekenen aan mijn klanten. Of geldt deze regel niet in mijn geval?
Ik hoop dat mijn vragen duidelijk zijn en mij iemand hierover wat duidelijkheid kan scheppen.
Groeten,