Zou u niet beter een job zoeken waar je 2300€ netto overhoud voor 38 uren te werken !!
Dat zou je kunnen, maar er zijn enkele verschillen aan diezelfde €2300.
Voordelen volgens mij:
- €2300 is een fictief bedrag, kan meer zijn;
- Je hebt altijd je basisinkomen van je 4/5
- Je legt je eieren niet in één schaal. Kortom, je bent niet 100% afhankelijk van die ene werkgever;
- Je kan werken op de momenten dat je het meest nodig bent. Ook bij je werkgever 4/5 kunnen dagen omgewisseld worden naar drukte. Dat is volgens mij een pluspunt tegenover collega's die geen "speling" hebben;
- Grote variatie, wat volgens mij de productiviteit ten goede komt;
- Op termijn kan je eventueel volledig zelfstandig worden.
Nadelen:
- Verhoudingsgewijs zal je inderdaad waarschijnlijk meer uren werken voor diezelfde €2300, maar dat zou ik eens moeten narekenen;
- Inkomen kan ook minder zijn natuurlijk (met als minimum de 4/5e)
- Flexi, zzb en occasionele klussen kan niet meer als werkgever 4/5 je ontslaat, dus ergens ben je wel weer afhankelijk van die ene;
- ...
Misschien is het interessanter om als "servicebedrijf" alles te combineren in bijberoep, wat volgens mij ook zou kunnen. Anderzijds betaal je dan merkelijk meer belastingen op je inkomen. Het is mij niet zozeer te doen om een massa inkomen te hebben, wel om aan risicospreiding te doen en variatie in werk te hebben. Ik zit nu op mijn werk eenmaal in een sector die gevoelig is aan economische schommelingen, het kan snel over en uit zijn.
Een bijkomende vraag betreffende schijnzelfstandigheid: Hoe doen die "grote jongens" dat die in de vorm van een bvba in de raad van bestuur zitten van een grote firma. Die bvba factureert dan maandelijks aan de grote firma voor z'n geleverde diensten, terwijl die bvba full-time op bureau zit van diezelfde firma.
Ik ken toch verschillende mensen die als bvba werken voor één bedrijf. Wanneer spreekt men van schijnzelfstandig?