Al meer dan 15 jaar ben ik werknemer in een bedrijf, en in mijn vrije tijd hou ik me vooral bezig met fotografie (dus puur amateur-fotografie). Enkele maanden geleden ontdekte ik een Nederlandse website waar men, als amateur- of beroepsfotograaf, je eigen beelden kan plaatsen in een eigen webshop binnen hun website. Klanten van hun website kunnen dan via bv zoekfuncties terecht komen bij mijn foto’s, en die dan bestellen op diverse formaten en materialen (canvas op doek, aluminium, hout, staal, behang,…).
Per foto kan ik mijn eigen marge instellen. Hoe hoger ik mijn winstmarge instel, hoe duurder de foto wel wordt voor de klant. Vorige maand eindelijk een eerste foto (op alu) verkocht. Ik kreeg vrij snel mijn winstmarge gestort op mijn rekening (33 euro).
Twee vragen hierover:
- ik veronderstel dat ik dit moet aangeven aan de belastingen? Zo ja, onder welke rubriek? Of is dit niet nodig? (Ik doe dit dus niet als bijberoep ofzo)
- is het toegestaan om op social media mijn webshop (die dus op hun website staat) te promoten?
Ik wil gerust de website vermelden indien nodig, maar heb dit nu niet gedaan aangezien dit bericht absoluut niet bedoeld is om reclame te maken. Desnoods stuur ik privé indien iemand dit wil weten/nodig heeft.
Mvg