Fotografie - verkoop

A_Douglas
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Fotografie - verkoop

#1 , 26 feb 2019 08:37

Al meer dan 15 jaar ben ik werknemer in een bedrijf, en in mijn vrije tijd hou ik me vooral bezig met fotografie (dus puur amateur-fotografie). Enkele maanden geleden ontdekte ik een Nederlandse website waar men, als amateur- of beroepsfotograaf, je eigen beelden kan plaatsen in een eigen webshop binnen hun website. Klanten van hun website kunnen dan via bv zoekfuncties terecht komen bij mijn foto’s, en die dan bestellen op diverse formaten en materialen (canvas op doek, aluminium, hout, staal, behang,…).

Per foto kan ik mijn eigen marge instellen. Hoe hoger ik mijn winstmarge instel, hoe duurder de foto wel wordt voor de klant. Vorige maand eindelijk een eerste foto (op alu) verkocht. Ik kreeg vrij snel mijn winstmarge gestort op mijn rekening (33 euro).

Twee vragen hierover:
- ik veronderstel dat ik dit moet aangeven aan de belastingen? Zo ja, onder welke rubriek? Of is dit niet nodig? (Ik doe dit dus niet als bijberoep ofzo)
- is het toegestaan om op social media mijn webshop (die dus op hun website staat) te promoten?

Ik wil gerust de website vermelden indien nodig, maar heb dit nu niet gedaan aangezien dit bericht absoluut niet bedoeld is om reclame te maken. Desnoods stuur ik privé indien iemand dit wil weten/nodig heeft.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 26 feb 2019 10:08

Als dat regelmatige inkomsten zijn (=meerdere per jaar), wordt dat wel een bijberoep. Er gaat ook een btw-nummer nodig zijn, maar dat kan wel onder de vrijstellingsregeling kleine ondernemingen.

A_Douglas
Topic Starter

#3 , 26 feb 2019 11:26

Als dat regelmatige inkomsten zijn (=meerdere per jaar), wordt dat wel een bijberoep. Er gaat ook een btw-nummer nodig zijn, maar dat kan wel onder de vrijstellingsregeling kleine ondernemingen.
Bedankt voor uw snelle reactie. Van een mede amateur fotograaf kreeg ik echter dit bericht:
Je mag zonder problemen wat bijverdienen. Wel opgeven bij de bijverdiensten en inderdaad autokosten, telefoonkosten, afschrijving apparatuur als onkosten opvoeren (geheel terecht natuurlijk) en je hoeft geen belasting over die( kleine) bijverdienste te betalen. Wordt uiteraard een ander verhaal als je per maand zo’n duizend euro binnen krijgt met de fotografie.

Dus dan toch geen btw-nummer nodig, of redeneer ik fout?

Mvg

Reclame

denlowie

#4 , 26 feb 2019 11:36

Je redeneer fout.

Als er een regelmatige verkoop is, hoe klein deze ook mag zijn dan ben je een zelfstandig, en is de wet op u van toepassing.
En zelfs een occasionele verkoop moet je op je belasting brief invullen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

A_Douglas
Topic Starter

#5 , 26 feb 2019 11:44

Je redeneer fout.

Als er een regelmatige verkoop is, hoe klein deze ook mag zijn dan ben je een zelfstandig, en is de wet op u van toepassing.
En zelfs een occasionele verkoop moet je op je belasting brief invullen .
Ok, dus enkel invullen op belastingsaangifte is niet voldoende dan? Uit reacties van andere amateur fotografen lijkt het alsof ze zelf dus ook geen btw-nr hebben, en dit ook niet als bijberoep doen ofzo, maar dat ze wel de inkomsten aangeven, en door de kleine inkomst er niet op belast worden, maar wel wettelijk in orde wat aangegeven.

LeenW

#6 , 26 feb 2019 11:54

Art 4 btw wetboek: "Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit geregeld en zelfstandig, met of zonder winstoogmerk, hoofdzakelijk of aanvullend, leveringen van goederen of diensten verricht die in dit Wetboek zijn omschreven, ongeacht op welke plaats de economische activiteit wordt uitgeoefend."

Zoals u ziet wordt er nergens over omzet gesproken.

denlowie

#7 , 26 feb 2019 12:36

Ik hoop dat je collegas ook eens het licht zien, want als dit eens aan de oren van de controle diensten komt zullen het zeer dure foto's zijn .

A_Douglas
Topic Starter

#8 , 26 feb 2019 13:30

Blijkbaar zijn die anderen Nederlanders... kreeg deze reactie van de website zelf:

In Nederland is het voor particulieren relatief eenvoudig; heb je bijverdiensten dan tel je dat gewoon bij ander inkomen op en geef je dit bij de Belastingdienst aan. Het gaat dan mee in je verzamelinkomen en wordt belast als je daarmee boven bepaalde staffels komt.

Ik kan me zo voorstellen dat dit in België ook zo geldt, maar heb daar verder geen enkele kennis over.

denlowie

#9 , 26 feb 2019 15:55

In Belgie is dit niet zo , onze wetten van koophandel zijn verschillend dan die van Nederland

Klein voorbeeldje

Een student werk in de horeca 18 jaar oud

Minimum loon horeca in Nederland op 1/01/2019 = 4,67€ per uur

Minimumloon horeca in Belgie op 1/01/2019 = 11,95€ per uur

Een student van 18 jaar verdiend officieel 7.28 € per uur meer hier in Belgie.
Wij zijn buurlanden maar hebben totaal andere regels wat belastingen en werk relaties dan Nederland

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”