fraude wil ik ook niet doen, maar ik wil gewoon weten of ik hoe dan ook in aanmerking kom voor de 33%. Ik werk in NL en ik woon in het grensgebied in Belgie.
Voor mij zou dan als ik voor de 33% in aanmerking kom en eventueel goed aan doen om te verhuizen naar NL, waar je op dit moment slechts 1% belasting hierover betaalt en wordt ingevoerd in BOX3.
Ook heb ik een Belgische boekhouder dit voorgelegd en ik begrijp dat een boekhouder niet hetzelfde is als fiscalist maar hij gaf als antwoord:
-------------
"Betreffende de eventuele belasting op cryptomunten geeft het artikel perfect de huidige situatie weer.
Situatie die ook van toepassing is voor diegene die in aandelen en aanverwante beleggingen handelt.
Vanaf 01/01/2018 is er een meerwaardebelasting op aandelen die via een vennootschap worden belegd.
Momenteel is er nog geen meerwaardebelasting op aandelen die privé belegd worden.
Je krijgt enkel vragen vanwege de belastingadministratie als je de winsten gaat investeren in bv vastgoed.
Volgens mij is het een kwestie van tijd dat ook meerwaarden die privé gerealiseerd worden belast gaan worden.
Veel zal afhangen van de verkiezingen, dit en volgend jaar.
Tot dan zal er nog niets wijzigen."
-------------
mijn reactie daarop:
Dus jij denkt dat ik me geen zorgen hoef te maken als ik in 2018 als privé persoon de volledige meerwaarde laat uitkeren naar mijn rekening? Jij geeft aan dat het een kwestie van tijd is dat ze dit gaan doen, maar begrijp ik dan goed dat dit nooit in het lopende kalenderjaar kan zijn?
-------------
reactie boekhouder:
In deze materie is niets uit te sluiten.
De belastingadministratie kan gelijk wanneer beslissen dat zij de bestaande wetgeving strenger gaan toepassen.
Tot heden heb ik daar nog geen weet van.
-------------
mijn vraag: zit mijn boekhouder hier dan ook helemaal naast??
De boekhouder zal die ruling nog niet gelezen hebben. De link met de aandelen volg ik niet helemaal.
En zoals gezegd, de meerwaarden voor dit jaar moet u nog in België aangeven. Pas vanaf volgend jaar kunt u dit in het buitenland doen.