De regels zijn duidelijk. Uw transacties zijn een voorbeeld van speculatie, en dus belastbaar aan 33% + gemeentebelasting. Die van TS m.i. niet.
Hoe bereken je de belasting? Ook dat is makkelijk. Voor elke wissel van munt moet je kijken of je een meerwaarde geboekt hebt. Zo ja, dan neem je dat bedrag. Daarvan kan je je kosten aftrekken (bijvoorbeeld aankoopkosten exchange). Op de restwaarde betaal je 33% belasting.
Dus, bijvoorbeeld:
1. Aankoop X Bitcoin voor €1000.
2. Verkoop X Bitcoin voor €2000. Aankoop- en verkoopkosten zijn 0.2% per transactie; dus 0.2% van €1000 + 0.2% van €2000 = €2 + €4 = €6.
De meerwaarde is hier €1000 - €6 = €994, belastbaar aan 33% + gemeentebelasting.
Geleden verliezen zijn ook aftrekbaar van deze meerwaarden. Heb je naast deze €1000 meerwaarde een verlies geleden van €500, dan mag je dit ook in aftrek brengen. Dan betaal je dus 33% + gemeentebelasting op €494.
Wanneer de meerwaarde gerealiseerd werd in crypto dient u de corresponderende EUR waarde te nemen van de tegenmunt. Wanneer die in EUR niet beschikbaar is, dan neem je een dollarwaarde en reken je deze waarde om adhv. de (op die dag geldende) EUR/USD koers van de ECB of de NBB. Dat kan allemaal vrij snel en gemakkelijk via Excel.
Ok, dus ik begrijp hieruit dat als ik vandaag 1000euro winst maak en morgen 1000euro verlies (en ik er daarna mee stop) ik dan 0euro belasting verschuldigd ben. Echter, stel dat vandaag 31/12 is en morgen 1/1. Zijn deze verliezen dan ook overdraagbaar per inkomsten jaar? Ik maak dus op 31/12/2017 1000euro winst, in de aangifte van inkomstenjaar 2017 geef ik dan ook 1000euro aan bij diverse inkomsten en betaal dan 33%. Wanneer ik de aangifte voor 2018 invul kan ik mijn verlies van 1000euro dan ergens in mindering brengen?