wat men toch allemaal probeert uit te vinden om aan die 33% te ontsnappen.
Moest er een WATERDICHTE mogelijkheid bestaan, dan zou iedereen dat doen
U bent waarschijnlijk iemand die graag teveel belasting betaald ofwel begrijpt u het probleem niet. Het probleem is dat de regelgeving vrij vaag is voor iemand die zonder speciale constructies (zoals leningen) met enkele duizenden euro's (die maar een fractie zijn van het privé vermogen) probeert winst te maken. Het maken van winst en hierop geen belasting betalen is geen belastingontduiking en voorzien in de wet: anders moet iedereen die van de 1ste keer dat hij zijn aandelen verkoopt deze belasting betalen, wat dus duidelijk niet zo is (aandelen als privé persoon gekocht met privé vermogen kan je volgens mij ook maar voor één doel kopen: hopen meerwaarde te creëren). Dus ook bij crypto is dan de vraag vanaf wanneer deze belasting moet betaald worden niet vreemd en zeker geen indicatie dat men op allerlei manier probeert hieraan te ontsnappen. Men wil gewoon geen belasting betalen als het niet vereist is, maar helaas is de regel dermate onduidelijk en voor interpretatie vatbaar dat men dus nog veel bewegingsvrijheid heeft en de te brave burger in veel gevallen onterecht deze belasting gaat laat betalen.
Tot slot is het volgens mij ook compleet onduidelijk hoe deze winst moet worden uitgerekend als men deze belasting wenst te betalen. Simpel gesteld kan men de winst van elke transactie optellen en hierop dan de belasting berekenen. Maar klopt dit? Wat bij verliezen? Want stel, ik maak een trade elke dag van de maand november (beginnen met 100 euro) en maak elke dag 100euro winst. Op het einde van de maand heb ik in totaal 3.100euro. Op 1 december slaat het noodlot toe en zie ik mijn winst volledig in rook opgaan, ik eindig dus met 100 euro initiele inzet en 0euro winst. Ik besluit daarna definitief te stoppen. Ik moet dan bijgevolg 990euro belasting bealen (33% op 3.000euro) en maak 890eur verlies?