Gespreide betaling personenbelasting

fino
Topic Starter
Berichten: 16

Gespreide betaling personenbelasting

#1 , 26 jan 2009 17:32

Indien ik mij niet vergis heb ik de minister van financiën ooit horen verklaren dat dit jaar eenieder recht heeft om gespreide betalingen van zijn verschuldigde personenbelasting aan te vragen.
Dit gezien de huidige crisistoestand en aangezien menigeen (ikzelf inbegrepen) een 2de aanslagformulier binnen een periode van 1 jaar in de bus hebben gekregen
Kan iemand mij vertellen hoe ik een dergelijke aanvraag dien te formuleren of mij vertellen waar ik eventueel een voorbeeld van zulke aanvraag tot spreiding van de verschuldigde belasting kan terugvinden :?:
Mag men trouwens zelf een afbetalingsplan voorstellen :?:

Thanks :!:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9997
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 26 jan 2009 17:52

U neemt best contact op met de ONTVANGER van Belastingen , die vermeld staat op uw aanslagbiljet. U mag zelf voorstellen hoeveel U per maand wil of kan betalen. Meestal wordt dit aanvaard , wel ervoor zorgend dat U nooit langer dan één jaar betaalt. Er wordt wel intrest aangerekend , ik dacht momenteel 7 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#3 , 27 jan 2009 07:45

Alleen de ontvanger van de belastingen kan je gemak van betaling (uitstel of afbetaling) van je belastingen geven. Richt je verzoek dus rechtstreeks tot hem. Je vindt zijn adres op het aanslagbiljet dat je van de belastingadministratie krijgt.

TIPS VOOR HET INDIENEN VAN EEN VERZOEK
Er bestaat geen voorgeschreven procedure. Daarom volgen hier enkele tips voor de manier van werken.

* Schrijf de ontvanger van de belastingen een brief en leg hem de moeilijkheden uit die je ondervindt om je belastingen binnen de vereiste termijn te betalen. Voeg er eventueel een overzicht van je maandelijkse inkomsten en uitgaven bij. Zo kun je aantonen dat je niet over de nodige financiële middelen beschikt om je belastingen meteen te betalen.
* Doe je verzoek zo snel mogelijk. Als je dat uitstelt en wacht tot je aanmaningen krijgt of dwangmaatregelen oploopt, stijgt de kans dat de ontvanger je verzoek weigert.
* Vraag een langere termijn om te betalen, rekening houdend met je financiële mogelijkheden. Je kunt ook een afbetalingskalender voorstellen met aflossingstermijnen die je financieel aankunt.
* Blijf vooral redelijk in wat je vraagt.

BIJ AFWIJZING DOOR DE ONTVANGER
De ontvanger kan je vraag om uitstel of spreiding van betalingen afwijzen.

Dan rest je nog de Contactcel Invordering als verzoeningsmogelijkheid. Die cel kan zich niet in de plaats stellen van de ontvanger, maar tracht een oplossing te vinden voor je probleem met de ontvanger van belastingen. De cel kan enkel tussenbeide komen als je het grondig oneens bent met de ontvanger.

Je moet enkele regels respecteren om je tot de Contactcel Invordering te wenden.

* Dien je verzoek schriftelijk in. Fax kan in dringende gevallen.
* Verstrek alle gegevens (naam, voornaam, adres), eventueel je btw-nummer, de soort belasting waarop je probleem betrekking heeft (personenbelasting, btw, onroerende voorheffing enz.), het nummer van het artikel op de rol en het bevoegde ontvangkantoor. Beide gegevens vind je op het aanslagbiljet dat je hebt gekregen.
* Geef een overzicht van de situatie en leg je betaalprobleem uit. Zeg welke stappen je al hebt gezet om tot een oplossing te komen. Geef een overzicht van je maandelijkse inkomsten en uitgaven. Verstrek informatie over de gevraagde uitsteltermijn of over je voorstel tot spreiding van betaling enz.
* Voeg de briefwisseling toe die je al hebt gevoerd met de ontvanger of andere diensten. Vergeet niet de bewijsstukken erbij te voegen van je maandelijkse inkomsten en uitgaven (rekeninguittreksels, loonfiches, onkostennota’s enz.). Kortom, voeg er alle documenten bij die je standpunt eventueel kunnen ondersteunen.

VERWIJLINTERESTEN
Vergeet nooit dat er verwijlinteresten beginnen te lopen vanaf de uiterste betalingsdatum. Zelfs als je uitstel of gemak van betaling krijgt, zul je toch nog verwijlinteresten moeten betalen. De jaarlijkse interestvoet bedraagt 7%. Men berekent hem per maand achterstand. Elke maand die begonnen is, rekent men als een hele maand aan. De interest begint immers te lopen vanaf de eerste dag van de maand die volgt op de vervaldag.

Een voorbeeld: je moet 1.500 euro belastingen betalen tegen 16 maart 2009, maar je voert de storting pas uit op 20 september 2009. De administratie berekent de interest op 6 maanden (van april tot september). Die bedraagt dus 1.500 euro x 7% x zes twaalfden (6/12) of 52,50 euro.

Het is interessant te weten dat de gewestelijke directeur van de invordering van directe belastingen je in sommige gevallen vrijstelling van verwijlinteresten kan verlenen. Je moet je verzoek schriftelijk aan hem richten.

UITSTEL VAN INVORDERING
De gewestelijke directeurs beschikken over de wettelijke mogelijkheid om uitstel van invordering (uitstel van betaling) te geven op de personenbelasting die je moet betalen. De voorwaarde is wel dat je onmiddellijk of in gespreide betalingen een som betaalt die de directeur zal bepalen. Deze mogelijkheid bestaat ingeval het onmogelijk is om je schuld te betalen en daar binnen een redelijke termijn geen oplossing voor te vinden is.

Bron: Belgopocket

Reclame

fino
Topic Starter
Berichten: 16

#4 , 27 jan 2009 16:10

Bedankt voor jullie info!!!!

Nadine60
Berichten: 4

#5 , 26 nov 2009 19:36

Belastingen te betalen eind november. Interesten vanaf december. Afbetalingsplan is toegestaan maar reeds een eerste betaling te doen in oktober en de rest in november.
Men heeft toch recht op een periode van twee maand om te betalen. Kan men hier nog spreken van een afbetalingsplan.

peter kvm
Berichten: 107

#6 , 16 dec 2009 19:45

ze hebben u goed bij uw "piep" gehad nadine :o) Nee, dat is geen afbetalingsplan maar een vooruitbetaling :o)

Nadine60
Berichten: 4

#7 , 03 jan 2010 14:56

Dat dacht ik ook Peter en heb mijn afbetalingsplan dan maar zelf aangepast met recht op periode van twee maand na ontvangen van het aanslagbiljet.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”