Inderdaad, waar ik op doelde is dat bijna alle eenmanszaken in bijberoep volledig of deels vanuit thuis opereren en dus een aantal onkosten gaan aangeven die een percentuele verhouding privé/beroeps gaan hebben.Uitbating wel, maar een eenmanszaak staat officieel steeds op de domicilie!Daar een eenmanszaak altijd op uw thuisadres is gaat men ???
niet noodzakelijk, ik kan perfect in dorp A wonen en in dorp B een winkel ( eenmanszaak) uitbaten
Vindt dat toch wat raar. Wij zijn natuurlijk maar een klein zaakje en gaan geen boekhoudkundige ingrepen doen van schuiven met winsten en verliezen.Een verlies in een aangifte ziet de fiscus niet graag. Toch is er niets mis met het hebben van een verlies. Controle kan, maar dat zal waarschijnlijk pas binnen een paar jaar zijn (de administratie kan normaal tot 3 jaar terug gaan).
> Hoeveel jaar mag je verlies maken?
Eeuwig. Ondernemers die goed hun weg binnen de fiscaliteit kennen kunnen zo schuiven dat ze eigenlijk nooit (boekhoudkundige) winst maken. In de slechte jaren trekken ze gretig af, in combinatie met andere fiscale mechanismen, en dragen ze jaren verliezen over om dan in de vette jaren goed te compenseren. De meeste mensen zijn er allemaal niet zo met bezig, maar je kan (op legale wijze) veel geld verdienen en nooit "winst draaien". Het hebben van verlies zegt dus, op zich, weinig.
Natuurlijk hebben wij nu enkele grote kosten bij de opstart, wegens inrichten van een ruimte en wat aankoop van materiaal. Ik kan dit natuurlijk gaan splitsen over 10-15 jaar, maar vindt dat ook wat gevaarlijk. Wat als wij binnen 5 jaar beslissen om te stoppen met onze activiteit...? Dan kunnen een stuk van die kosten niet meer ingebracht worden natuurlijk. Ik zou dan ook een aantal kosten willen afschrijven over paar jaar, maar ook enkele meteen dit jaar inbrengen. Aangezien er nog een opbouw van terugkerende klanten bezig is, en ik maar midden het jaar begonnen ben, zal er daardoor dit jaar vanzelfsprekend een verlies zijn (spreek dan over bijvoorbeeld 2000 euro).Totaal acceptabel.
Evenwel, de kans op controle zal zeer groot zijn wanneer u uw verliezen als eenmanszaak gaat gebruiken om minder personenbelastingen op uw hoofdberoep te betalen, indien u recht in uw schoenen staat zal controle niet noodzakelijkerwijze in bijbetalingen resulteren.
1. Met een vennootschap kan natuurlijk meer dan met een eenmanszaak.Vindt dat toch wat raar. Wij zijn natuurlijk maar een klein zaakje en gaan geen boekhoudkundige ingrepen doen van schuiven met winsten en verliezen.
Maar als wij nu jaar na jaar een verlies zouden aangeven (al is het nog met af en toe een jaar met kleine winst tussen), dan klopt er toch iets niet? Wie gaat nu een bijberoep uitoefenen waarmee hij jaar na jaar verlies maakt? Dan stop je er toch mee?
Zelfs al zorgen we ervoor dat we genoeg kosten maken om jaar na jaar maar net break-even te draaien, dan stop je er toch beter mee? Je moet die kosten uiteindelijk ook allemaal maken. Dus dan hou je niets over aan je bijberoep?
OK, je kan zeggen dat je zoveel mogelijk zaken in kosten brengt, die je anders sowieso ook zou aankopen (en die aanvaardbaar zijn als kost door de belastingen). Dan maak je misschien geen winst met je bijberoep, maar kan je wel veel zaken 'op de zaak' kopen.
Maar slikt men dat bij de belastingen? Gewoon telkens ongeveer break-even draaien? Gaan zij er dan niet van uit dat er iets niet klopt, en komen ze dan niet sowieso controleren?
Je hebt dat met de meeste investeringen niet te kiezen!Natuurlijk hebben wij nu enkele grote kosten bij de opstart, wegens inrichten van een ruimte en wat aankoop van materiaal. Ik kan dit natuurlijk gaan splitsen over 10-15 jaar, maar vindt dat ook wat gevaarlijk. Wat als wij binnen 5 jaar beslissen om te stoppen met onze activiteit...? Dan kunnen een stuk van die kosten niet meer ingebracht worden natuurlijk. Ik zou dan ook een aantal kosten willen afschrijven over paar jaar, maar ook enkele meteen dit jaar inbrengen. Aangezien er nog een opbouw van terugkerende klanten bezig is, en ik maar midden het jaar begonnen ben, zal er daardoor dit jaar vanzelfsprekend een verlies zijn (spreek dan over bijvoorbeeld 2000 euro).Totaal acceptabel.
Evenwel, de kans op controle zal zeer groot zijn wanneer u uw verliezen als eenmanszaak gaat gebruiken om minder personenbelastingen op uw hoofdberoep te betalen, indien u recht in uw schoenen staat zal controle niet noodzakelijkerwijze in bijbetalingen resulteren.
Mag ik dan zeker zijn dat ik controle zal krijgen, omdat ik als gevolg minder belasting op mijn hoofdberoep zal betalen? Of bekijken ze dit maar na een paar jaar, en als ze zien dat er volgend jaar wel een beperkte winst is, zal dit dan makkelijker aanvaard worden?
Of splits ik het toch beter op over 10-15 jaar, zodat het verlies erg klein wordt en ik niet 'tegen de kar van de belastingen rijdt'?
Ik ben afgestudeerd in een economische richting, dus dat bedrijfsbeheer is geen probleem.Je hebt dat met de meeste investeringen niet te kiezen!
Afschrijving van materialen gebeurt over vastgelegde periodes afhangende van het soort materiaal.
Meubilair en grote machines worden over 10 jaar afgeschreven.
Rollend materieel (wagens) over 5 jaar. Bij aankoop uiteraard, wanneer je leased valt het onder gewone kosten en breng je elke maand je lease bedrag in.
Klein materiaal moet op 3 jaar afgeschreven worden.
Kosten kan je natuurlijk wel onmiddellijk inbrengen, dit zijn uw operationele kosten, huur, elektriciteit, reclame, personeel enzovoort.
Dit is nu een van de redenen dat je bedrijfsbeheer moet hebben om zelfstandige te worden, zulke zaken wordt je verondersteld te weten!