Locatie van particulier bewijzen/beslissen?

bebo5
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Locatie van particulier bewijzen/beslissen?

#1 , 29 aug 2016 13:27

Hallo,

Ik heb een E-Commerce onderneming. Mensen kunnen subscriptions/memberships aankopen op een van mijn websites en krijgen zo toegang tot meer delen van de website. Momenteel gebeurt alles via PayPal. Ik heb een BTW ingesteld voor elk EU land en PayPal beslist zelf. PayPal zelf voegt dus BTW toe aan de hand van in welk land de gebruiker zijn PayPal account gebruikt. Omdat het een elektronische dienst is en de meerderheid van mijn klanten particulieren uit het buitenland zijn ben ik verplicht het MOSS system toe te passen.

Mijn BTW aangifte wordt gedaan via het moss systeem.

Nu is mijn vraag, hoe ver kan de fiscus gaan om bewijs te vragen waar de particulier zich bevindt? IP Adres? Gewoon land vragen bij checkout?

Het Moss system is vrij nieuw en soms wanneer ik naar de belastingdienst bel hebben ze er nooit van gehoord wat ik persoonlijk vrij grappig vind omdat het moss in het algemeen zo geavanceerd is.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 29 aug 2016 13:40

Ik vermoed dat "paypal zegt dat het in land X is" onvoldoende gaat zijn voor de Fiscus. Om zeker te zijn, kun je altijd een kopie identiteitskaart vragen, maar als het voor 5 euro is, ga je klanten verliezen natuurlijk. Ik zou deze vraag schriftelijk stellen aan uw btw-kantoor, dat hebt u een antwoord op papier.

Fortuin

#3 , 29 aug 2016 16:18

Twee stukken bewijs zijn in principe voldoende volgens de EU regels. Bijvoorbeeld, het IP adres (met geo lookup via een databank) + een dropdown met landkeuze die de gebruiker zelf kan invullen, bijvoorbeeld bij aanmaak van de account.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”