Hallo
Zo'n 3 jaar geleden zat ik met het idee om mijn lichte vracht + quad + fiets te gebruiken om mijn werkelijke beroepskosten te bewijzen (ik ben bediende in loondienst) Aangezien het bij deze 3 types vervoersmiddelen toegestaan is om de werkelijke kosten te bewijzen (geen forfait/km) leek dit mij zeer interessant.
Ik heb daar toen het onderstaande topic over geopend, wat ondertussen afgesloten werd.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 28#p244528
Ik heb dit systeem voor AJ 2014 en AJ 2015 toegepast en ben ondertussen ook op de belastingdienst geweest voor een controle.
De quad hebben ze niet aanvaard (omdat deze geen kilometerteller heeft en de verhouding werk/prive dus niet bewezen kan worden)
De lichte vracht en de fiets (+ een deel van de garage + bureau in mn huis) hebben ze wel aanvaard (mits het nodige getouwtrek en beperkingen natuurlijk)
Voor AJ 2016 kom ik dan op een beroepskost van zo'n 7500€ (na aftrek van fietsvergoeding en vergoeding woon/werk verkeer door WG )
Dit geeft me dan een netto belastingbesparing van zo'n 1800€/jaar. Dit lijkt me niet slecht aangezien ik maar 17km van m'n werk woon, 1 dag per week ga ik met de fiets.
Een mooie fiscale tip voor de mensen die het niet erg vinden om met een lichte vracht rond te rijden zou ik zeggen