VAK 1034 en 1036

nick³
Topic Starter

VAK 1034 en 1036

#1 , 07 jun 2016 11:09

Beste,

Gescheiden met vier kinderen. In EOT overeengekomen dat er sprake is van fiscaal co-ouderschap. Dus zij heeft er 2 en ik 2.

Nu bi het invullen van de belastingbrief vind ik de vakken 1034 en 1036 wat verwarrend.

VAK 1034: Aantal kinderen die fiscaal te uwen laste zijn, maar voor wie de helft van het belastingvoordeel moet worden toegekend aan de andere ouder wegens de gelijkmatig verdeelde huisvesting van de kinderen:

VAK 1036: Aantal kinderen die fiscaal ten laste zijn van de andere ouder, maar voor wie de helft van het belastingvoordeel aan u moet worden toegekend wegens de gelijkmatig verdeelde huisvesting van de kinderen:

De twee vragen zijn tegenovergestelden van elkaar en zoals ik het interpreteer (maar daar zicht allicht de fout) kan ik ze zo invullen:
1. 1034=4 1036=0
2. 1034=2 1036=2
3. 1034=0 1036=4

Ik kan me moeilijk inbeelden dat er verschillende opties zijn en dat er maar 1 juist is. Nu is de vraag: welke is de correcte ingave?

Ik heb via simulatie al wel gemerkt dat optie 2 significant minder voordeel oplevert.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Billybob

#2 , 07 jun 2016 15:29

Fiscaal ten uwen laste is waar ze op 01/01/2016 hun domicilie hadden.

Wat staat er juist in de akte?
Wie heeft waar zijn domicilie?

Ik geef een voorbeeld:

3 personen ten laste. 1 woont bij de vader, de 2 anderen wonen bij de moeder.

Vader vult in:
-1034 = 1
-1036= 2

Moeder vult in:
- 1034 = 2
- 1036 = 1

wanton

#3 , 07 jun 2016 19:56

Ik opteer voor voorstel 1 1034 = 4 1036 = 0
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Billybob

#4 , 07 jun 2016 21:48

Er moet gekeken worden naar het domicilieadres. Bij diegene die ze wonen, wordt een voordeel afgestaan. De andere ontvangt een voordeel.

Er zijn dus geen voorstellen waaruit gekozen kan worden.

wanton

#5 , 10 jun 2016 19:54

Ik blijf bij mijn standpunt. De helft van de vermindering van 4 kinderen is meer dan het dubbel van 2 x de halve vermindering voor 2 kinderen.
Toet-anch-Amon

Billybob

#6 , 10 jun 2016 21:15

Personen zijn fiscaal ten laste bij de persoon bij wie ze op 1 januari van het aanslagjaar deel uitmaakte van het gezin (artikel 136).

De helft van de toeslag wordt toegekend aan de ouder bij wie de gemeenschappelijke kinderen hun fiscale woonplaats niet hebben en in mindering gebracht van het totale bedrag van de toeslagen waarop de andere ouder recht heeft.

Code 1034 = Aantal kinderen die fiscaal te uwen laste zijn, maar voor wie de helft van het belastingvoordeel moet worden toegekend aan de andere ouder wegens de gelijkmatig verdeelde huisvesting van de kinderen

Code 1036 = Aantal kinderen die fiscaal ten laste zijn van de andere ouder, maar voor wie de helft van het belastingvoordeel aan u moet worden toegekend wegens de gelijkmatig verdeelde huisvesting van de kinderen.

http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted

http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted

Art. 136, is van toepassing met ingang van het aanslagjaar 2005 (art. 27, W 10.08.2001 - B.S. 20.09.2001)

Als ten laste van de belastingplichtigen worden aangemerkt, mits zij deel uitmaken van hun gezin op 1 januari van het aanslagjaar en zij persoonlijk in het belastbare tijdperk geen bestaansmiddelen hebben gehad die meer dan 3.140 EUR (geïndexeerd bedrag) netto bedragen:

1° hun kinderen;

2° hun ascendenten;

3° hun zijverwanten tot en met de tweede graad;

4° personen van wie de belastingplichtige als kind volledig of hoofdzakelijk ten laste is geweest.

VI. GEVOLGEN VAN DE TOEPASSING VAN DE FISCALE CO-OUDERSCHAPSREGELING

A. Verdeling van de toeslag voor kinderen ten laste

24. Wanneer de voorwaarden voor de toepassing van de co-ouderschapsregeling vervuld zijn, wordt de toeslag op de belastingvrije som voor 1, 2, 3, 4 of meer dan 4 kinderen ten laste, waarvan sprake in art. 132, eerste lid, 1° tot 5°, WIB 92, voor de helft toegekend aan elk van de ouders.

25. Bij de vaststelling van het bedrag van die toeslag op de belastingvrije som waarop de gemeenschappelijke kinderen recht geven en die verdeeld moet worden over de beide ouders, wordt geen rekening gehouden met de eventuele andere kinderen van het gezin waarvan zij deel uitmaken.

Wat aj. 2010 betreft, betekent dit dat de voor verdeling beschikbare toeslag gelijk is aan 1.370 EUR voor 1 gemeenschappelijk kind, aan 3.520 EUR voor 2 kinderen, aan 7.880 EUR voor 3 kinderen, aan 12.750 EUR voor 4 kinderen, aan 17.620 EUR voor 5 kinderen enz., ongeacht het aantal andere kinderen dat eveneens van het gezin deel uitmaakt.

26. De helft van de aldus vastgestelde toeslag wordt :

- toegekend aan de ouder bij wie de gemeenschappelijke kinderen hun fiscale woonplaats niet hebben;

- in mindering gebracht van het totale bedrag van de toeslagen waarop de andere ouder recht heeft.

wanton

#7 , 11 jun 2016 22:01

Maak het dan niet te moeilijk : ieder neemt 2 kinderen ten laste.in te vullen bij 1030
Volgens die stelling heeft co-ouderschap geen invloed noch uitwerking!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”