Aangifte bedrijfsleider en voordelen van alle aard: hoe aangeven?

Potrel
Topic Starter

Aangifte bedrijfsleider en voordelen van alle aard: hoe aangeven?

#1 , 23 mei 2016 09:06

Hallo,

Mijn vriendin werkt sinds februari 2014 als verkoopster en is in de zaak ingeschreven als 'bedrijfsleider'. Ze krijgt dan ook een fiche 281.20

Nu is er verwarring hoe ik haar Bezoldigingen moet aangeven: Op de fiche vind ik 2 rubrieken onder bezoldiging:
9. BEZOLDIGINGEN
a) periodieke bezoldigingen
c) voordelen van alle aard: Aard: DIV

Dit resulteert in:
A. Totaal (9a + 9b + 9c)
B. Gewone bezoldiging, andere dan bedoeld in 'C' en begrepen in 'totaal A'

Het totaal van B geef ik aan onder rubriek (in haar geval) 2400

En nu komt de verwarring: van haar Sociaal Verzekeringsfonds krijgt ze een fiscaal attest. Deze vermeldt op 10 euro na hetzelfde bedrag als 9b
De accountant die vorig jaar (AJ2015) de aangifte invulde (eerste jaar dat ze als bedrijfsleidster was ingeschreven) telde dit bedrag bij 9A en trok het vervolgens af in rubriek 2405 'niet ingehouden bezoldiging sociale bijdragen'

Haar huidige baas verzekerde ons dat dit bedrag niet eerst bij 9A moet geteld wordenomdat het er reeds in vervat zit maar wél mag afgetrokken worden in 2405: niet ingehouden bezoldiging sociale bijdragen.
Dat laatste maakt wel veel verschil in ons voordeel...

Kan hier iemand zijn licht op laten schijnen aub...

Met dank!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp

#2 , 23 mei 2016 09:52

Los van het fiscale aspekt:
Mijn vriendin werkt sinds februari 2014 als verkoopster en is in de zaak ingeschreven als 'bedrijfsleider'.
En
Haar huidige baas
is niet compatibel en is schijnzelfstandigheid waar behoorlijk zware straffen op staan. Uiteraard is dit interessanter voor 'haar huidige baas' vermits hij geen sociale lasten ed. betaalt.

P.

Fortuin

#3 , 23 mei 2016 14:15

Uw vriendin weet duidelijk niet wat ze doet, aangezien ze een serieuze aansprakelijkheid draagt door (mede) zaakvoerder te zijn. Los van het aspect zelfstandigheid of niet, zijn er nog een hoop andere dingen die fout kunnen gaan. Zo bent u in bepaalde gevallen (persoonlijk) aansprakelijk voor alle belastings- en/of sociale zekerheidsschulden van de vennootschap.

Reclame

dako

#4 , 24 mei 2016 15:58

In principe steeds gewoon het totaalbedrag naast de code 400 opnemen in je aangifte PB. De sociale bijdrage opnemen in vak 405.

Betaald zij zelf haar sociale bijdragen, dan kan het nooit zijn dat deze opgenomen dienen te worden in de code 400.

Betaald de firma haar sociale bijdragen, dan zijn deze in principe al mee opgenomen in de code 400.
Mogelijk was dit foutief/niet opgenomen in code 400 en heeft de boekhouder dit alsnog zelf gedaan (wat ik vreemd zou vinden)

In principe kan je ervan uitgaan dat het bedrag in code 400 correct is, en dat dit hierin opgenomen is.

Zoals aangegeven is schijnzelfstandigheid een probleem. Ook opletten dat de correcte sociale bijdragen betaald worden (i.f.v. haar loon). De eerste jaren kan je in principe een minimum bijdrage betalen, wat veel te laag is en waarbij achteraf een aanzienlijk saldo bijbetaald moet worden.
Regelmatig ziet men dat de minimum bijdrage betaald is door de vennootschap, maar dat de samenwerking na een paar jaar stopt (ruzie/...) De afrekeningen sociale bijdragen volgen meestal later en worden dan niet meer door de vennootschap betaald.... als bedrijfsleider ben je hier ook zelf aansprakelijk voor...

Potrel
Topic Starter

#5 , 25 mei 2016 07:57

Bedankt voor jullie antwoorden!
Dat van haar schijnzelfstandigheid moet zeker besproken worden. Ze werkt graag en hard en dan loopt ze nog het risico hierop afgerekend te worden.
We lopen duidelijk verloren in al die paperassen.
Nogmaals dank!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”