Ik huurde een appartement om meer dan een uur dichter bij mijn werk te wonen. Mijn huurcontract verbood beroepsgebruik, maar ik had gelezen dat de rechtspraak stelt dat 'de aftrek van de huur als beroepskost niet automatisch betekent dat er een beroepsmatige verhuur is', met name wanneer 'de huur en kosten voor nutsvoorzieningen in het appartement volledig als beroepskost worden afgetrokken, maar er nooit gewerkt wordt in het gehuurde goed. De reden van het huren moet hier immers niet gezocht worden in het uitoefenen van een beroep, maar in het feit dat men dichter bij het werk wenst te wonen.' (bron: Cludts)
En aldus heb ik de huur en de kosten voor nutsvoorzieningen van 2009 integraal afgetrokken met het idee dat ik er niemand kwaad mee doe.
Echter, ik stel me nu de vraag in welke mate die rechtspraak wordt toegepast en wat er kan gebeuren als de fiscus / eventueel rechter het hiermee niet eens zijn. Riskeer ik een boete? Kan het zijn dat de fiscus de beroepskosten afkeurt, maar mijn vorige huisbaas tóch extra zou belast worden?