Fiscaal ten laste, of niet?

voodoodoll
Topic Starter

Fiscaal ten laste, of niet?

#1 , 21 apr 2016 02:00

De situatie is als volgt: ik woon bij mijn (half)broer en ontvang als samenwonende sinds januari 2015 een leefloon. Verder woont er niemand bij ons. Volgens de vakbond ben ik fiscaal ten laste van mijn broer, maar nu kreeg hij onlangs van een derde te horen dat dit niet zo zou zijn. Wat is het nu eigenlijk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers

#2 , 21 apr 2016 07:42

Waarom zou je ten laste zijn? Je hebt zelf een inkomen...
Je bent pas ten laste als je minder verdient dan 350 € (ongeveer, ik ken het exacte bedrag niet, maar het komt in de buurt)
Ik neem aan dat uw inkomen hoger is...

Billybob

#3 , 21 apr 2016 10:35

We moeten meer info hebben.

Wat is uw leeftijd?
Zijt ge wettelijk samenwonen met uw broer?
Over welke inkomsten beschikt ge precies?

Indien jonger dan 65: uw bestaansmiddelen om nog ten laste te zijn, mag maximum (voor AJ 2015, nu zal het iets meer zijn) 3.110 € netto zijn. Indien dit het geval is: code 1032 (andere persoon).

Ouder dan 65: ook 3.110,00 €, maar de eerste schijf van 25.030 (AJ2015) telt niet mee. indien dit net geval is: code 1043 (broer, ouder dan 65 ten laste)

Indien ge wettelijk samenwonend zijt, is niks van toepassing. Dan is er in de belastingberekening automatisch een verrekening voorzien indien één van beide lage inkomsten heeft.

Dus, een beetje meer info.

Reclame

Billybob

#4 , 21 apr 2016 13:39

Ouder dan 65: ook 3.110,00 €, maar de eerste schijf van 25.030 (AJ2015) telt niet mee. indien dit net geval is: code 1043 (broer, ouder dan 65 ten laste
Mezelf quoten:

De eerste schijf van 25.030 van het pensioen telt niet mee.

voodoodoll
Topic Starter

#5 , 21 apr 2016 17:54

Leefloon samenwonende is +/-6600 € per jaar, niet wettelijk samenwonend en jonger dan 65. Dus dan weet ik genoeg :) Bedankt voor de informatie!

voodoodoll
Topic Starter

#6 , 22 apr 2016 18:56

Toch nog even op terugkomen: blijkbaar waar de vakbond het over had is dat als mijn broer stempelt (of een beroepsopleiding volgt) de RVA een leefloon niet als vervangingsinkomen ziet omdat ik geen partner ben zoals gesteld in infoblad T147 en dat zijn uitkering dan telt als samenwonende met gezinslast.
OCMW-uitkeringen?

De door het OCMW betaalde sommen (bestaansminimum en financiële steun van het OCMW ter vervanging van het bestaansminimum) beschouwen we niet als vervangingsinkomsten,

BEHALVE

als deze sommen worden betaald aan uw partner. In dat geval kan u geen uitkering ontvangen als samenwonende met gezinslast.
Bron: http://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t147

Maar op de loonfiches die hij kreeg van z'n interim-werk in 2015 staat dit ook zo aangegeven: samenwonende met gezinslast. Telt hier dan dezelfde regeling?

JPV
Juridisch actief: Ja

#7 , 22 apr 2016 22:04

je moet duidelijk het verschil maken tussen werkloosheidsreglementering en fiscale wetgeving.

Voor werkloosheid is hij samenwonende met gezinslast.
Voor fiscale wetgeving tellen gans andere zaken. Hij zal daar alleenstaande, gezien je leefloon, hoewel weliswaar niet belast, wel een bestaansmiddel is en je boven die grens komt.

Op een loonfiche kan je laten zetten wat je wil (allez, 't is 'strafbaar', maar je kan het wel). Voor hetzelfde geld zet ik op m'n loonfiche dat ik 15 kinderen heb. Uiteindelijk zal hij de rekening later zelf mogen betalen, want de fiscus zal geen rekening houden met personen ten laste (tenzij nog anderen ten laste zouden zijn).

voodoodoll
Topic Starter

#8 , 23 apr 2016 00:41

OK, vandaar waarschijnlijk de verschillende uitleg die hij kreeg en de verwarring die er ontstond. Nu is het helemaal duidelijk! Dat zal dan inderdaad wel betekenen dat men een deel gaat terugvorderen op de belasting van de maanden waarin hij gewerkt heeft in 2015. Wederom bedankt voor de informatie.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”