Woonbonus enige eigen woning- bewoning in garage?

Hansie77
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Woonbonus enige eigen woning- bewoning in garage?

#1 , 26 feb 2016 11:49

Beste

Vraagje:

Ik heb een woonlening aangegaan 3 jaar geleden, maar door allerhande omstandigheden staat mijn domicilie er nu nog steeds niet.

Ik ben op de hoogte van het feit dat ik de woonbonus voor enige eigen woning verloren heb omdat mijn domicilie er twee jaar na afsluiten lening nog steeds niet stond.

Er dienen nog steeds werken te worden uitgevoerd?

Stel dat de gemeente mij toelaat om mij voorlopig te domiciliëren in de losstaande garage die bij die woning staat, zou ik dan deze woonbonus terug kunnen genieten? Ik zou de garage dan effectief wat inrichten zodat ik er kan leven uiteraard (anders geeft gemeente ook geen goedkeuring voor domicilie).
Of moet ik echt in deze woning zelf wonen om te voldoen aan de voorwaarde "de woning betrekken"?

Dank bij voorbaat voor de toelichting.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Schuppenzot

#2 , 26 feb 2016 22:42

Als ik mij niet vergis kan je van de woonbonus "genieten" zodra je er in woont. Echter, de verloren jaren zijn wel definitief verloren. Je kan dus slechts 10-3 jaar van de verhoogde aftrek genieten.

denlowie

#3 , 27 feb 2016 07:52

Domicilie wil wel zeggen de plaats waar je verblijft, anders doe je aan fraude .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Hansie77
Topic Starter

#4 , 29 feb 2016 11:48

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik zou er ook echt gaan wonen dan voorlopig in die garage, geen fraude plegen met de domicilie.

Maar het maakt niet uit dat dit een losstaande garage is? Wordt dit ook als gedeeltelijke bewoning van het pand aanzien, voldoende om de woonbonus terug volledig te verkrijgen?

Alvast bedankt!

Conto Comm.V

#5 , 26 mar 2016 11:40

Ter info:
U weet dat ingeval u de woonbonus definitief verliest u kan terugvallen op andere (minder interessante) belastingverminderingen ?
Voor kapitaalaflossing / schuldsaldo : langetermijnsparen en afhankelijk van eventueel bezit van andere onroerende goederen: intrestaftrek

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”