Berekening belasting zelfstandige

Gert-Jans
Topic Starter

Berekening belasting zelfstandige

#1 , 13 feb 2016 14:59

Ik ben zelfstandige en heb mijn bedrijfje sinds 2011, onlangs kreeg ik van mijn boekhouder te horen dat ik meer dan €16.000 in belastingen ging moeten betalen voor 2014. Ik heb nog niet de berekening gezien maar als ik zelf een heel eenvoudige berekening doe door te kijken hoeveel er op mijn professionele rekening stond begin en eind 2014, en daarbij mijn loon tel dat ik er af gehaald heb dan kom ik uit aan minder dan €5000 werkelijke winst loon inbegrepen. Ik gaf op dat moment een groot deel uit van mijn inkomsten aan uitrusting en investering. Hierbij houd ik geen rekening met investeringen die op 3-5 jaar afgetrokken worden. Maar de jaren daarvoor was dat ook het geval dus in een zekere zin is het effect nagenoeg neutraal aangezien ik ieder jaar voor gevoelig hetzelfde bedrag investeer.

Dus hoe ik het ook draai of keer begrijp ik niet hoe ik €16.000 belastingen ga moeten betalen op een jaar waar ik werkelijk €4500 verdiend heb?
Ps ik doe geen zwart werk want ik werk nagenoeg exclusief voor bedrijven en ik leefde toen bij mijn ouders waardoor ik geen geld nodig had om te van leven (indien mijn winst voor sommigen verdacht zou lijken)
Vorig jaar had ik bijna €9000 betaald wat bijna 100% belasting was ivm de werkelijke inkomsten van 2013, maar nu heb ik de indruk dat er ergens een probleem is. Ik kan toch niet bijna 300% belastingen gaan betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wilfried1954
Contacteer: Website

#2 , 13 feb 2016 15:42

Je 5000 werkelijke winst heb je geschat aan de hand van de saldi van je bankrekening? Dat kan er ver naast zijn als er investeringen gedaan zijn die afgeschreven worden over verschillende jaren. Maar het verschil lijkt me toch enorm groot. Bestudeer goed je balans / exploitatierekening en kijk eens of daar geen grove fouten in staan. Je betaalt immers nooit meer dan 50% belastingen op je netto resultaat. 16000 euro extra belastingen zou willen zeggen dat je 32000 netto winst gemaakt hebt (netto = na aftrek van alle kosten, afschrijvingen, sociale bijdrage ...);

Gert-Jans
Topic Starter

#3 , 13 feb 2016 16:01

Dankjewel voor de reactie, ik heb dat jaar voor grofweg 20.000 geïnvesteerd, als dat op 5 jaren afgetrokken word dan komt er bij mijn theoretische winst €16.000 bij, maar de twee jaren daarvoor heb ik ook telkens voor minimaal 20.000 geïnvesteerd dus dan zou er minimaal 8.000 van af gaan.
Dan kom ik theoretisch aan grofweg 13.000 winst plus een paar duizend aan inventaris.
Het blijft een grove berekening maar aangezien alles via mijn professionele rekening gaat en ik daarmee geen persoonlijke uitgaves doe heb ik een goed beeld van wat ik werkelijk verdien. In geen geval had ik op het einde van het jaar 30-35.000 meer op mijn rekening dan in het begin loon inbegrepen.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 feb 2016 17:09

Heb je zelf geen noties van boekhouding, waardoor je het kan controleren.

Een goede lei draad is als zelfstandige is 100€ bruto winst is 33€ winst netto, alles af belastingen en sociale kas, als je zoveel belastingen gaat moeten betalen zal de sociale kas ook wel eens een rekening sturen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gert-Jans
Topic Starter

#5 , 13 feb 2016 17:50

Ik heb intussen het detail ontvangen, mijn netto winst zou 40.000 zijn.
Het tabel van de onkosten klopt en ook dat van de investeringen, ik zou dat jaar toch wel voor 32.000 geïnvesteerd hebben terwijl er in totaal slechts 13.000 afgetrokken is. Dat zou een gat maken van €19.000 tussen werkelijke en theoretische winst.
Als ik dat bedrag optel aan mijn saldi eind jaar +loon dan kom ik inderdaad bij een theoretische 40.000.

Het probleem ligt volgens mij bij de berekening van de afschrijvingen, ik betaal altijd mijn investeringen met mijn winst zonder te lenen. Waardoor er grote sommen van mijn rekening gaan terwijl voor de belastingdienst 75 à 90% van die som er nog is. Zo zit ik nu belastingen te betalen op winst die ik niet heb. Volgens het afschrijvingstabel zweeft er ergens in de lucht nog 40.000 die ik verloren ben maar waarop ik belastingen betaal.

Is het mogelijk om die afschrijvingen over meerdere jaren te stoppen en ineens afschrijven? Dat systeem heeft zin als je leent denk ik zo, maar als je cash betaald dan kom je terecht in een systeem waar je soms meer belastingen betaald dan wat je verdiend hebt.

denlowie

#6 , 13 feb 2016 17:57

Is het mogelijk om die afschrijvingen over meerdere jaren te stoppen en ineens afschrijven? Dat systeem heeft zin als je leent denk ik zo, maar als je cash betaald dan kom je terecht in een systeem waar je soms meer belastingen betaald dan wat je verdiend hebt.

Spijtig genoeg niet !
Dit is voor ieder zelfstandige zo .

Gert-Jans
Topic Starter

#7 , 13 feb 2016 20:09

Spijtig genoeg niet !
Dit is voor ieder zelfstandige zo .
Dat is bucht zeg! Ik veronderstel dat het in de volgende jaren een positief effect kan hebben maar persoonlijk snap ik er het nut niet van om belastingen te betalen op fictieve winst, en de jaren daarop minder belastingen betalen door fictieve uitgaves.

Was het beter geweest om te lenen voor investeringen? Zo zou er een verband zijn tussen hoeveel je werkelijk uitgeeft en hoeveel belastingen je betaald?

denlowie

#8 , 13 feb 2016 20:17

teveel ineens investeren met eigen geld is niet goed voor je cashflow, je spreid beter je investeringen of je leent, maar dan ook is het maar aftrekbaar op 5 jaar, vandaar dat sommige firma!s hun grote investeringen leasen of een investerings-krediet aangaan..

Fortuin

#9 , 13 feb 2016 23:05

Het is wel mogelijk om het materiaal degressief af te schrijven; men schrijft dan een groter deel af in het begin (= meer belastingsvoordeel in de eerste jaren). Ik veronderstel dat het hier wel te laat voor is, want dat moet je kiezen op het moment van de aangifte. De keuze is echter wel vrij - u kiest zelf of u lineair of degressief afschrijft. Slechte boekhouder dus.

Daarnaast, wat lowie zegt klopt inderdaad: voor investeringen gaat u beter een investeringskrediet aan (zelf al hebt u het geld liggen), want dat is beter voor de cashflow. De interesten zijn daarnaast fiscaal aftrekbaar, dus eigenlijk kost die lening u weinig.

Het idee achter een afschrijving (en geen kost) is dat u het goed afschrijft over diens gebruiksduur. Anders kan u bv. in een jaar met €300 000 winst gewoon een pand aankopen + in kosten nemen, terwijl de werkelijke waarde blijft over tientallen jaren.

De oplossing zal hoogstwaarschijnlijk zijn, als je het geld niet liggen hebt, een lening aangaan om de belastingen te betalen, met je materiaal als onderpand. Daarvan zijn de interesten natuurlijk ook fiscaal aftrekbaar.

Gert-Jans
Topic Starter

#10 , 14 feb 2016 19:40

Bedankt voor de reactie Fortuin, ik zag dat het merendeel van mijn investeringen dat jaar over 10 jaar afgeschreven worden omdat het ging over investeringen in mijn werkplaats waardoor er maar een peulschil jaarlijks afgetrokken word. Ik had die investeringen juist gedaan omdat ik zag dat ik te veel winst ging hebben en niet alles aan de belastingdienst wou geven...

Als ik nu een lening aanga om die te betalen, of als ik het betaal met eigen middelen dan heb ik de indruk dat ik daarna opnieuw de sigaar zal zijn want dat bedrag dat ik dit jaar betaal aan belastingen zal gezien worden als winst voor 2016 tenzij ik het haal uit een privé spaarrekening. Anders zal ik daar opnieuw tot 50% belastingen op moeten betalen?

Ik dacht het altijd veilig te spelen door niet te lenen en enkel uit te geven wat ik al verdiend had, en zo weinig vaste kosten te hebben met een beter zicht op de staat van mijn werkelijke middelen.

Even goed doorslikken dus en voortaan lenen voor elke investering?

Jackrussell

#11 , 16 feb 2016 12:06

Nee. Daarom kun je vaak ook beter lenen dan zaken ineens cash betalen. Als je cash betaalt, gaat het geld ineens van je rekening of uit je portemonnee, maar de afschrijving duurt jaren.

Financieringskosten voor bv. een auto zijn ook volledig aftrekbaar. Het klinkt jaar, maar het is idioot als je niet leent voor 'n auto.

dako

#12 , 16 feb 2016 16:20

Dit is nu net de reden waarom een cursus bedrijfsbeheer verplicht is voor elke zelfstandige...
Ik denk dat je deze best nog even bovenhaalt.

Investeringen schrijf je af over de gebruiksduur, niet in functie van je fiscale situatie,...

Investeren met eigen middelen is in sé niet slecht, je moet er echter rekening mee houden dat dit kosten voor verschillende jaren zijn, en je dit, in tegenstelling tot gewone kosten, geen 1 op 1 invloed heeft op je winst. Je moet dus inderdaad genoeg buffer hebben.

Maar dit werkt in 2 richtingen, de volgende 9 jaar heb jij jaarlijks kosten, waar je jaarlijks 0,00 EUR voor moet betalen...

Vergeet ook niet dat je op je winst ook nog sociale bijdrage moet betalen... In principe word 2014 niet definitief afgerekend (overgangsregeling, maar vraag dit best even na met start in 2011). Ik hoop dat je met zo'n inkomsten ook niet de minimumbijdragen betaald...

Gert-Jans
Topic Starter

#13 , 17 feb 2016 12:17

Mijn bedrijfsbeheer heb ik gehaald tijdens mijn secundaire opleiding zo'n 7-8 jaar voordat ik zelfstandige werd, ik herinner mij daar eerlijk gezegd totaal niets van buiten dat het een zeer oppervlakkige cursus was waar zulke details zeker niet besproken werden.
Mijn sociale bijdragen en btw betaal ik steeds op voorhand naargelang wat mijn boekhouder voorschrijft, zo heb ik bijvoorbeeld in 2015 €0,00 btw betaald omdat ik in 2014 veel te veel op voorhand heb moeten betalen. Mij sociale bijdragen stijgen daarentegen jaarlijks, begint ook niet meer grappig te worden.

Om eerlijk te zijn had mijn boekhouder mij al aangeraden om te beginnen met belastingen te betalen op voorhand, omdat dat in het begin kleine bedragen waren zag ik het nut er niet van in en wilde ik nog een jaar of twee wachten zeker omdat ik toen nog veel moest uitgeven aan uitrusting. Had ik nu in 2014 het juiste bedrag op voorhand betaald dan had ik voor elke duizend euro winst in theorie twee à drie duizend euro btw moeten betalen wat onmogelijk was tenzij ik geen eigen geld uitgaf en leende.
Maar had ik nu geleend en een hoge cash flow gehouden dan liep ik nu ook het gevaar dat ik hoge maandelijkse terugbetalingskosten had en zo mijzelf de strop rond de nek deed in geval van tegenslag waardoor het bijvoorbeeld ook erg riskant word om enkele maanden voor jezelf te werken. Mijn vader is nu bijvoorbeeld in revalidatie waardoor ik nu tegelijk ook zijn bedrijf moet runnen.

Iedere zelfstandige die ik ken had mij gewaarschuwd, in het begin is het makkelijk maar na 3-4 jaar krijg je meestal een zware slag omdat ze je belastingen en sociale bijdragen aanpassen aan het werk van 3 jaar geleden. En die eerste jaren werk je gewoonlijk ook 7/7 12 uur per dag en zo kan je in een val komen omdat je theoretisch erg veel verdiend hebt terwijl je in het echt amper winst hebt gemaakt. In mijn eerste drie jaren is mijn werkelijke winst voor nagenoeg 100% opgegaan in belastingen. Natuurlijk als ik de komende jaren op ritme kom en minder investeer dan win ik dat terug.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”