Dit was ik inderdaad van plan om op deze brief te antwoorden en dat ik niet akkoord ga met de rechtzetting van de beroepskosten.U kan antwoorden met verwijzing naar de Commentaar bij het Wetboek Inkomenstenbelastingen
49/12
Om de kosten van het brutobedrag van de beroepsinkomsten te mogen aftrekken, is het niet nodig dat ze zijn gedaan voor het verkrijgen of het behouden van de inkomsten van het jaar of het boekjaar tijdens hetwelk ze zijn gedaan; het is voldoende dat die kosten bijdragen tot het verkrijgen of behouden van de beroepsinkomsten (Cass., 22.12.1964, NV Ets. Jean Pankert, Bull. 423, blz. 1758).
49/13
Aldus zijn de in een bepaald jaar of boekjaar werkelijk betaalde kosten, die geheel of gedeeltelijk betrekking hebben op een toekomstig tijdperk, aftrekbaar als beroepskosten van het jaar of boekjaar van de betaling (b.v. in december voor het volgende jaar betaalde verkeersbelasting, vooruitbetaalde huur of interest, enz.).
Kosten gedaan in 2013 om in een later jaar beroepsinkomsten te verwerven zijn dus aftrekbaar van de inkomensten van het jaar 2013. De kosten zijn niet gedaan om ziekteuitkering te ontvangen maar om ontslagvergoeding enz. te ontvangen.
Sowieso nog op het bericht van wijziging antwoorden! Het ontvangen van het aanslagbiljet op basis van de door u aangegeven inkomsten staat volledig los van het onderzoek dat momenteel door de behandelende ambtenaar wordt gevoerd.Dit was ik inderdaad van plan om op deze brief te antwoorden en dat ik niet akkoord ga met de rechtzetting van de beroepskosten.
Ondertussen heb ik echter mijn aanslagbiljet ontvangen waarbij met de oorspronkelijke bedragen die ik heb opgegeven en dus ook met de beroepskosten rekening is gehouden.
Dien ik dan nog op deze oorspronkelijke brief te antwoorden?
Hier klopt niets van. De administratie heeft in principe een onderzoekstermijn van 3 jaar, die kan verlengd worden tot 7 jaar in geval van vermoedens van fraude.Ik heb gehoord dat - wanneer men een aanslagbiljet ontvangt - men de eindafrekening heeft ontvangen en dat men daar in principe niet meer kan op terugkomen.
Neen! U dient te antwoorden op het bericht van wijziging. Als u dit niet doet kan de administratie de aanslag vestigen op de gegevens die zij vermoedt (dus zoals beschreven in het bericht van wijziging, met beroepskosten = 0).Kan ik er dan van uit gaan dat alles in orde is en dat men de beroepskosten aanvaard heeft?
Hier klopt niets van. De administratie heeft in principe een onderzoekstermijn van 3 jaar, die kan verlengd worden tot 7 jaar in geval van vermoedens van fraude.Ik heb gehoord dat - wanneer men een aanslagbiljet ontvangt - men de eindafrekening heeft ontvangen en dat men daar in principe niet meer kan op terugkomen.
Neen! U dient te antwoorden op het bericht van wijziging. Als u dit niet doet kan de administratie de aanslag vestigen op de gegevens die zij vermoedt (dus zoals beschreven in het bericht van wijziging, met beroepskosten = 0).[/quote]Kan ik er dan van uit gaan dat alles in orde is en dat men de beroepskosten aanvaard heeft?
Mag ik voor aanslagjaar 2016 (=inkomstenjaar 2015) werkelijke beroepskosten aangeven die gemaakt zijn in 2014 met het oog op het bekomen van de mij nog verschuldigde bedragen?U kan antwoorden met verwijzing naar de Commentaar bij het Wetboek Inkomenstenbelastingen
49/12
Om de kosten van het brutobedrag van de beroepsinkomsten te mogen aftrekken, is het niet nodig dat ze zijn gedaan voor het verkrijgen of het behouden van de inkomsten van het jaar of het boekjaar tijdens hetwelk ze zijn gedaan; het is voldoende dat die kosten bijdragen tot het verkrijgen of behouden van de beroepsinkomsten (Cass., 22.12.1964, NV Ets. Jean Pankert, Bull. 423, blz. 1758).
49/13
Aldus zijn de in een bepaald jaar of boekjaar werkelijk betaalde kosten, die geheel of gedeeltelijk betrekking hebben op een toekomstig tijdperk, aftrekbaar als beroepskosten van het jaar of boekjaar van de betaling (b.v. in december voor het volgende jaar betaalde verkeersbelasting, vooruitbetaalde huur of interest, enz.).
Kosten gedaan in 2013 om in een later jaar beroepsinkomsten te verwerven zijn dus aftrekbaar van de inkomensten van het jaar 2013. De kosten zijn niet gedaan om ziekteuitkering te ontvangen maar om ontslagvergoeding enz. te ontvangen.
Het definitieve vonnis is er al sinds begin dit jaar. Daar de ex-werkgever nog niet heeft betaald zijn er nog extra advocaten- en deurwaarderskosten.is het probleem niet dat er nog geen beroepsinkomsten verkregen zijn en het voor de fod financien (die geen vonnis hebben wss) niet duidelijk is dat je die effectief al via een vonnis zou kunnen bekomen?