melding Centraal Aanspreekpunt

Raphaelh
Topic Starter

melding Centraal Aanspreekpunt

#1 , 01 jun 2015 22:50

In de verklarende nota van de FOD Financien lees ik het volgende
Moet aan het CAP worden meegedeeld: iedere rekening van elke aard die, zelfs tijdens een zeer
korte tijdspanne, op enig ogenblik vanaf het begin van het belastbare tijdperk 2011 heeft bestaan
bij een in het buitenland gevestigde bank-, wissel, krediet- of spaarinstelling:
- op naam van een onder punt 1 hierboven bedoelde belastingplichtige, alleen of
gemeenschappelijk met andere personen, en/of
- op naam van (minstens) één kind, alleen of gemeenschappelijk met andere personen, wiens
inkomsten bij die van de ouders zijn gevoegd overeenkomstig artikel 126, § 4, WIB 92.
Het gaat om "rekeningen van elke aard": worden dus bedoeld lopende rekeningen,
spaarrekeningen, termijnrekeningen, effectenrekeningen, rekeningen gebonden aan een
hypothecaire lening of aan elke andere vorm van kredietverlening, enz.

Dus als ik dat goed begrijp moet ik als bijvoorbeeld obligaties of aandelen heb bij een buitenlands bedrijf dat
geen bank-, wissel, krediet- of spaarinstelling is, bijvoorbeeld een autoconstructeur en bij die firma een soort effectenrekening heb moet die rekening niet meedgedeeld worden aan het Centraal Aanspreekpunt?
Klopt mijn veronderstelling?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 01 jun 2015 23:44

Bij een autoconstructeur kan je geen effectenrekening hebben.
Je kan wel aandelen hebben van dergelijk bedrijf of obligaties uitgegeven door dat bedrijf.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Raphaelh
Topic Starter

#3 , 02 jun 2015 07:25

Dank u wel. Een autoconstructeur was maar een voorbeeld en ik bedoelde met soort van effectenrekening dat die obligaties en aandelen bewaard werden bij de uitgever ervan.
Ik mag er dus van uitgaan dat die niet moeten gemeld worden aan het CAP en indien ik slechts enkel dergelijke beleggingen heb in het buitenland dat zelfs niet moet gemeld worden op de belastingsaangifte

Reclame

jefke007

#4 , 02 jun 2015 08:06

vergeet die droom/hoop maar. Dat zal zeker niet de bedoeling van geldhongerige wetgever zijn.
ALLE constructies moeten meegedeeld worden ( kaaimantaks en co ). Dat geloof je zelf toch niet zeker dat je dat niet zou moeten melden ?

Terloops het in het buitenland aanhouden van buitenlandse aandelen, heeft als gevolg dat er geen roerende voorheffing werd ingehouden, en deze moet al zeker wel vermeld worden op het aangifte formulier

http://www.spaargids.be/forum/degiro-sp ... ml#p223908" onclick="window.open(this.href);return false;

Mogelijk is dat buitenlands spel waar u het over heeft, een "stichting " die in nederland is gevestigd

Vanuit het buitenland klanten ronselen in belgie ( zou niet voldoen aan art 120 van de taks op de beursverrichingen ???????????????????????????????? °

Er is al een broker bezweken in een conflict met de fiscus , en die houden nu ondertussen wel rv in EN beurstaks

jefke007

#5 , 02 jun 2015 08:44

vergeet die droom/hoop maar. Dat zal zeker niet de bedoeling van geldhongerige wetgever zijn.
ALLE constructies moeten meegedeeld worden ( kaaimantaks en co ). Dat geloof je zelf toch niet zeker dat je dat niet zou moeten melden ?

Terloops het in het buitenland aanhouden van buitenlandse aandelen, heeft als gevolg dat er geen roerende voorheffing werd ingehouden, en deze moet al zeker wel vermeld worden op het aangifte formulier

http://www.spaargids.be/forum/degiro-sp ... ml#p223908" onclick="window.open(this.href);return false;

Mogelijk is dat buitenlands spel waar u het over heeft, een "stichting " die in nederland is gevestigd

Vanuit het buitenland klanten ronselen in belgie ( zou niet voldoen aan art 120 van de taks op de beursverrichingen ???????????????????????????????? °

Er is al een broker bezweken in een conflict met de fiscus , en die houden nu ondertussen wel rv in EN beurstaks

"indien ik slechts enkel dergelijke beleggingen heb in het buitenland dat zelfs niet moet gemeld worden op de belastingsaangifte"
= zuivere belastingsontduiking, indien er geen belgische roerende voorheffing werd ingehouden. 99% van de buitenlandse brokers houden geen belgische rv in.

jefke007

#6 , 13 jun 2015 08:42

http://www.spaargids.be/sparen/algemeen ... -bank.html" onclick="window.open(this.href);return false;

210 000 mensen hebben een herinneringsbrief gekregen
In dit apenland kan men blijkbaar "duidelijk" communiceren

roharro

#7 , 13 jun 2015 12:10

En als de toepassing om de mededeling on-line te doen zou werken dan waren er nog minder apen in het land.
De on-line registratie gaat dus niet....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jefke007

#8 , 13 jun 2015 23:37

210 000 herinneringsbrieven, terwijl er 163 000 mensen een buitenlandse rekening aangeven.

De fiscus ziet alles bijna dubbel zeker ? Dit is dan een score van 0,0000000 % van de mensen die het wel correct aan het meldpunt hebben ingediend.

Ze zouden zich beter eens bezighouden met de echte fraude op te sporen, in plaats van met zo een belachelijke prullen die toch niet werken ( de ene overheidsdienst kan het op de andere steken, samenwerking dat hoeft blijkbaar allemaal niet )

Of wie weet komen ze af met een gigaboete, voor iets dat toch niet werkt ( die online registratie van het meldpunt )
En wat voor mensen die geen internet willen ?

BrechtS

#9 , 14 jun 2015 00:19

210 000 herinneringsbrieven, terwijl er 163 000 mensen een buitenlandse rekening aangeven.

De fiscus ziet alles bijna dubbel zeker ? Dit is dan een score van 0,0000000 % van de mensen die het wel correct aan het meldpunt hebben ingediend.

Ze zouden zich beter eens bezighouden met de echte fraude op te sporen, in plaats van met zo een belachelijke prullen die toch niet werken ( de ene overheidsdienst kan het op de andere steken, samenwerking dat hoeft blijkbaar allemaal niet )

Of wie weet komen ze af met een gigaboete, voor iets dat toch niet werkt ( die online registratie van het meldpunt )
En wat voor mensen die geen internet willen ?
En wie zegt dat due 210000 herinneringsbrieven allemaal naar verschillende personen zijn? Wie zegt dat het niet kan dat sommige personen er tientallen krijgen omdat ze eer vorige negeerden, of omdat bepaalde zaken pas later aan het licht kwamen als niet aangegeven?

wanton

#10 , 14 jun 2015 07:58

Hier voor info

Dit voor het formulier

Op deze twee plaatsen vind je informatie en aangifte formulier bij CAP voor buitenlandse rekeningen.

Ik heb niet gewacht op een brief.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

denonkel

#11 , 14 jun 2015 09:39

Je zal maar als expat een rekening hebben in je thuisland. Als je pakweg laat weten dat je een rekening hebt in Brazilië, hoe zou de reactie zijn? Je bent al bij voorbaat verdacht.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”