Boete btw wegens laattijdig indienen aangiftes boekhouder

Rimson
Topic Starter

Boete btw wegens laattijdig indienen aangiftes boekhouder

#1 , 13 mei 2015 14:01

Heb dus voor mijn zaak 400€ boete gekregen wegens het niet indienen van aangiftes door mijn (inmiddels) ex-boekhouder
Een geluk dat ik de listing zelf nog in orde heb gekregen (ook laattijdig maar kom...)

Hij is lid van de BIBF dus via daar kan ik al een klacht indienen, indien nodig, dat weet ik
Nu heb ik allerhande bewijsstukken veiliggesteld (mails met scans van de originele documenten / tracking nummers van originele documenten die naar hem gestuurd zijn)
Hij heeft ook via mail bevestigd dat hij de boete zal terugbetalen,

Ik heb hem nu voorgesteld van deze avond alles te gaan ophalen (originele stukken + bedrag van de boete (dat hij in cash wil geven))
en ik ga gaan met een getuige.

Nu heb ik sindsdien niets meer vernomen van die boekhouder via mail (ga straks wel eens bellen)
maar wat zijn mijn wettelijke rechten / mogelijkheden indien deze of niet thuis blijkt te zijn, niet wil opendoen, niet wil betalen ?

Ik wil zeker niet ervoor zorgen dat hij door mij enorm in de problemen gaat komen via bibf en het gerecht, maarja ik moet mij ook al indekken voor het geval dat dit misloopt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 13 mei 2015 14:17

1) U blijft zelf verantwoordelijk voor uw boekhouding t.o.v. de Staat

2) De boekhouder heeft hier wel een verantwoordelijkheid, en afhankelijk van de situatie kunt u het geld terugeisen. Maar als hij niet wil betalen, kunt u hem niet dwingen zonder langs de rechtbank te passeren.

3) Hij heeft geen retentierecht op uw boekhouding, zelfs als u hem nog geld zou moeten of iets in die aard.

Rimson
Topic Starter

#3 , 13 mei 2015 14:44

dag Leen,

1. weet ik
2. hoop dat dit niet nodig zal zijn, maar heb wel een rechtsbijstand op de zaak dus indien nodig kan dit wel
3. is eigenlijk het belangrijkste van de zaak, mijn originele stukken,

thanx,
Rimson

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 mei 2015 15:15

En niet vergeten het gesprek op te nemen.

Rimson
Topic Starter

#5 , 13 mei 2015 15:26

https://play.google.com/store/apps/deta ... llrecorder" onclick="window.open(this.href);return false;

alles is opgeslagen :)

denlowie
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 mei 2015 15:32

Loop je niet wat snel van stapel als je deze avond maar moet gaan, je zal wel zien hoe het afloopt en dan pas mag je in paniek geraken, dit is slecht voor je tikker als je al op voorhand paniek zaait :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Rimson
Topic Starter

#7 , 13 mei 2015 15:38

ben liever wat voorbereid als ik confrontaties moet aangaan :)
Kwestie dat ik mij niet machteloos voel en troeven achter de hand heb,
was eventjes paniek ivm listing die niet ingediend was (maw waar ik dus 3000€ boete voor zou kunnen krijgen)
een geluk dat de mensen van de fiscus inschikkelijk waren voor dit
Voor de rest valt de overdrive van de tikker redelijk goed mee hoor :D

jef007

#8 , 16 mei 2015 17:09

hoe is het afgelopen??

miljafora44

#9 , 08 jun 2015 20:31

Weet u dat uw boekhouder verzekerd is voor zulke zaken. Indien u kan aantonen dat u alles op tijd heeft ingediend, dan kan hij u de boete via zijn verzekering vergoeden. Gewoon rustig blijven, op de feiten wijzen, bewijzen en vragen achter zijn beroepsverzekering. Als ik dit eerder geweten had, dan hadden mijn voorbije jaren er geheel anders uitgezien. Ik ben al ruim 15 jaar zelfstandig en weet dit dit nog maar een korte tijd. Ben er zelf achter gekomen door opzoekingen te doen. Ondertussen 1x toegepast, 1x succes. Mvg

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”