Kwitantie bij verkoop aangeven bij belastingen?

Rasper
Topic Starter

Kwitantie bij verkoop aangeven bij belastingen?

#1 , 10 apr 2015 12:30

Hallo,

Stel, ik (natuurlijk persoon) verkoop mijn fototoestel (2ehands) aan een vriend. Die is zelfstandig en zou betaalde bedrag willen inbrengen in zijn boekhouding als kost. Daarvoor heeft hij een bewijsje nodig. Hij vraagt mij daarom een kwitantie of onkostennota op te maken. Als ik dit doe, wordt er dan verwacht dat ik dat bedrag ook toevoeg bij mijn persoonlijke belastingaangifte?

Ik heb begrepen dat dit niet hoeft, bij 2ehandsverkoop, tenzij het een wederkerende inkomst is. Maar maakt het feit dat hij dit wil inbrengen in zijn boekhouding als kost een verschil voor mij?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 10 apr 2015 14:23

Rasper,

je hebt de naakoop ook nooit ingebracht als onkost, dus hoef je de verkoopopbrengst evenmin aan te geven.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Rasper
Topic Starter

#3 , 10 apr 2015 18:02

Rasper,

je hebt de naakoop ook nooit ingebracht als onkost, dus hoef je de verkoopopbrengst evenmin aan te geven.
Bedankt voor uw reactie. Dat lijkt me logisch inderdaad.

Stel dat ik hetzelfde principe toepas door iets 2ehands aan te kopen en dat later te verkopen (met winst). Dan ligt de zaak wellicht anders, vermoed ik? Of is dat enkel het geval wanneer het op regelmatige basis gebeurt en het een soort van inkomst wordt?

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”