Aankoop zonder BTW

CyberGuy
Topic Starter

Aankoop zonder BTW

#1 , 05 mar 2015 17:32

Stel ik koop ergens (op het werk) iets aan en de verkoper (werkgever) is goed op de hoogte dat ik een particulier ben maar hij rekent toch geen BTW aan.
Wie is er dan strafbaar?
Kan de BTW alsnog op mij verhaald worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 mar 2015 17:42

Niemand !

De werkgever heeft er al BTW op betaalt en zal eind van de rit er wel nog wat BTW op betalen, is het geld om geld dan betaal je werkgever ook niks meer.

Maar maak je vooral geen zorgen er is wel degelijk bij zijn aankoop BTW betaald hoor.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#3 , 05 mar 2015 18:01

Een niet-particulier betaalt toch ook btw bij een aankoop? Of snap ik de situatie niet?

Reclame

bartvdv

#4 , 05 mar 2015 18:08

Het gebeurt toch wel vaker dat bv. een groothandel iets doorverkoopt aan een van zijn werknemers en daar een lagere prijs (geen btw?) voor aanrekent… Dat is wat ik begrijp uit de post van TS.

denlowie

#5 , 05 mar 2015 18:12

Het gebeurt toch wel vaker dat bv. een groothandel iets doorverkoopt aan een van zijn werknemers en daar een lagere prijs (geen btw?) voor aanrekent… Dat is wat ik begrijp uit de post van TS.
Maar de groothandel heeft toch bij zijn aankoop op zijn factuur BTW betaald.

bartvdv

#6 , 05 mar 2015 18:35

… en teruggevorderd van de btw, en doorverkocht aan de werknemer ...

LeenW

#7 , 05 mar 2015 18:41

Ah, ik ben mee! Mag inderdaad niet, daar moet btw op gerekend worden. Zelfs al gaf hij het gratis aan u, moet er toch nog btw gerekend worden op de aankoopwaarde (artikel 12 btw-wetboek).

Bij controle zal uw baas er niet over aarzelen de btw door te rekenen aan u.

denlowie

#8 , 05 mar 2015 18:47

… en teruggevorderd van de btw, en doorverkocht aan de werknemer ...

Dan is het toch maar zoals veel bij verdieners die BTW aftrekken voor artikelen die ze persoonlijk gebruiken !

Als dit kleine artikelen zijn komt dit nooit boven, natuurlijk als het een plezierjacht is, dit is natuurlijk andere koek :lol:

LeenW

#9 , 05 mar 2015 18:53

Idd hetzelfde principe, doch ik denk dat het doel van Juridisch Forum is het wettelijk correcte antwoord te geven. Voor fraude kunnen we mensen doorverwijzen naar de betere boekhouder :wink:

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”