intrestaftrek

avis
Topic Starter

intrestaftrek

#1 , 26 jan 2015 19:13

Ik heb bijna drie jaar geleden een variabele lening afgesloten met basisrente 2,75 en aanvangsindex 4,02. Over een paar maanden wordt dit herzien en vallen hoogstwaarschijnlijk de intresten weg. Minder goed nieuws is dat die intresten zorgen voor een aftrek en neutralisatie van de belasting op onroerende goederen. Aangezien ik toen samen met een maat een huis heb gekocht en direct gesplitst, heeft elk van ons meer dan 1 KI als woonst waardoor we geen recht hadden op woonbonus dan wel op kapitaalaftrek onder langetermijnsparen. Het wegvallen van de intresten is wel een streep door de rekening aangezien we nu flink wat meer belasting zullen moeten betalen.

- kunnen de intresten van een hypothecair mandaat ook ingebracht worden onder code 1146? Als ik de inlichtingen van FOD er op na lees wel. FOD beweert anders.
- en hoe kan ik toch terug die intrestaftrek hebben? Valt zoiets te herzien bij de bank? De intresten die wegvallen als vervroegde aflossingen nemen?

Over twee weken heb ik een gesprek bij de bank mr ik wil een beetje voorbereid zijn.. dus alle info welkom.
Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 27 jan 2015 15:35

intresten zijn altijd aftrekbaar tbv KI's. dat geldt bvb ook voor kortlopende renovatiekredieten (lening op afbetaling). er hoeft dus zelfs geen hypothecair mandaat te zijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

avis
Topic Starter

#3 , 28 jan 2015 10:03

Bedankt voor je reactie. Ben er inmiddels ook achter.. Art 14 wib. Nochtans beweerde de man van fod het tegengestelde. Zo zie je maar.
Dus indien met de rentewijziging mijn intresten mandaat en inschrijving wegvallen, zou ik eigenlijk een nieuwe lening met intrest moeten aangaan om de onroerende inkomsten ietwat te kunnen neutraliseren?

Reclame

basejumper

#4 , 28 jan 2015 15:09

Dat is een mogelijkheid natuurlijk. Het is wel zo dat je zelden winst maakt door intresten te betalen; Als je 1000 € intrest betaalt heb je afhankelijk van je fiscale situatie meer dan de helft ervan fiscale recuperatie, maar dat betekent dat je bij wijze van spreken 600 € belasting minder betaalt (PB + recuperatie onroerende voorheffing), maar wel 1000 €resten betaald hebt. hetzij een netto kost van 400 € tegenover een situatie zonder lening. Als je natuurlijk van plan bent renovatiewerkzaamheden uit te voeren aan één van de eigendommen kan je dat best met een lening ipv eigen middelen doen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”