hobbyist en bijverdiensten

denlowie
Juridisch actief: Nee

Re: hobbyist en bijverdiensten

#31 , 11 jan 2015 14:33

Het is zoals leen schrijft de fiscus draait de bewijslast om, die ambtenaren van de fiscus zijn nu ook geen achterlijke hoor, en hebben al zeer veel waterkens door zwommen hoor.!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod

#32 , 11 jan 2015 14:41

Wat de gemiddelde Belg al probeert uit te vinden om toch minder belastingen te betalen!

De Belg is creatief, en de fiscus is zeer capabel om de al te grove creativiteit effectief in de kiem te smoren! En maar goed ook, er moeten nu eenmaal belastingen betaald worden om ons landje overeind te houden, hoe zeer het ons ook pijn doet!

eylis

#33 , 11 jan 2015 15:07

het is maar dat ik op brocantemarkten her en der in het land vaak dezelfde gezichten zie van creatieve mensen die kraampjes opzetten met spulletjes die ze zelf knutselen en breien en bricoleren en ze vertellen me dat dit puur vrijetijdsbesteding is en niet hun job. Als ik zie welke prijzen ze vragen voor hun vrijetijdsbesteding, is de fiscus blijkbaar nog niet wakker genoeg :-)
Hoe zit de wetgeving voor die creatievelingen dan? Voor zo'n kraampje betalen ze aan de organiserende gemeente enkel een locatievergoeding. Maar ze staan elk weekend wel op een andere festiviteit.

Reclame

berenod

#34 , 11 jan 2015 15:51

het is maar dat ik op brocantemarkten her en der in het land vaak dezelfde gezichten zie van creatieve mensen die kraampjes opzetten met spulletjes die ze zelf knutselen en breien en bricoleren en ze vertellen me dat dit puur vrijetijdsbesteding is en niet hun job. Als ik zie welke prijzen ze vragen voor hun vrijetijdsbesteding, is de fiscus blijkbaar nog niet wakker genoeg :-)
Hoe zit de wetgeving voor die creatievelingen dan? Voor zo'n kraampje betalen ze aan de organiserende gemeente enkel een locatievergoeding. Maar ze staan elk weekend wel op een andere festiviteit.
Vroeg of laat worden deze onderschept door de fiscus, en de prijs die ze dan voor hun creativiteit mogen betalen is niet van de poes!!!
Maar de kans is groot, zeker voor degenen die regelmatig op beurzen staan, dat ze dit als zelfstandige (al dan niet in bijberoep ) doen.
Wat ze uiteindelijk aangeven aan de fiscus is dan waarschijnlijk weer een ander verhaal!

Em-

#35 , 11 jan 2015 16:20

Wil dat dan zeggen dat de opbrengst van spullen die verkocht worden in de jaarlijkse garageverkoop op de belastingsbrief moeten ingevuld worden?
Geen vraag voor mezelf want ik breng alles netjes naar de kringwinkel :-)

LeenW

#36 , 11 jan 2015 17:40

Wil dat dan zeggen dat de opbrengst van spullen die verkocht worden in de jaarlijkse garageverkoop op de belastingsbrief moeten ingevuld worden?
Geen vraag voor mezelf want ik breng alles netjes naar de kringwinkel :-)
Wij hebben het hier over het btw aspect, niet over de personenbelasting. Ik denk niet dat ze een keer per jaar als een "geregelde activiteit" gaan zien.

denlowie

#37 , 11 jan 2015 17:49

Op de rommel markten heeft de inspectie diensten toch nog serieus werk, daar zijn veel markters die in orde zijn, maar de meesten die wekelijks, zelfs meerdere keren markten niet in orde zijn.

LeenW

#38 , 11 jan 2015 18:06

En dat brengt ons terug bij de verklikkingen, hoe lang gaan de belasting betalende marktkramers deze oneerlijke concurrentie nog tolereren?

BrechtS

#39 , 11 jan 2015 18:40

En wat als het verkocht wordt onder de term 'tweedehands'? Want bij tweedehands verkoop onder particulieren is er toch geen btw?

denlowie

#40 , 11 jan 2015 18:53

En wat als het verkocht wordt onder de term 'tweedehands'? Want bij tweedehands verkoop onder particulieren is er toch geen btw?

Maar er mag geen regelmaat in zitten, je kan moeilijk 10 strijkijzers per jaar verkopen als partikulier.

LeenW

#41 , 11 jan 2015 19:37

Je bent geen particulier meer als je geregeld dingen verkoopt he.

eylis

#42 , 11 jan 2015 20:21

voila, dat bedoel ik: je moet er de brocantewebsites eens op natrekken: tussen april en september kan je elk weekend, en zelfs ook al in de week op 5 verschillende locaties meedoen aan brocantes, tweedehandsverkoop, festiviteitenmarktjes ed. Daar staan echt niet alleen mensen met eigen tweedehandsspullen: er staan er die er echt zolders en inboedels gaan leeghalen om op die markten te verkopen. In de vorige gemeente waar ik woonde klagen de buurtbewoners oners dat zij zelf geen standplaatsen meer kunnen boeken op hun eigen jaarijkse brocante om hun overbodige spulletjes te verkopen. Dat zijn allemaal mensen die van heinde en ver komen. Ook zie je meer en meer mensen die hun eigen juweeltjes, siervoorwerpjes, breisels en dergelijke verkopen op brocantes. Dan vraag ik me af: hoe worden die inkomsten dan aangegeven? Want deze mensen houden daar wél een behoorlijke bijverdienste aan over.

LeenW

#43 , 11 jan 2015 20:42

Die mensen worden handelaar en dus zelfstandige.

berenod

#44 , 11 jan 2015 21:07

Daarom ook dat er geen bedragen op gekleefd worden wanneer je zelfstandige moet worden.

Indien je 1 tweedehandswagen aankoopt en verkoopt met 2000 euro winst op een jaar, wat al een redelijke som is, dan moet je niet zelfstandige worden. Je moet evenwel je winst op je aanslagformulier invullen onder diverse inkomens, maar dit zal relatief zelden gebeuren, en als het gedaan word zal dit met een "iets lager bedrag" zijn...

Iemand die eens per maand wat rommel verkoopt op een markt/beurs (dus 12 keer per jaar), en daar 50 euro per keer mee verdient (dus 600 euro, een pak minder dan die bovenstaande auto verkoop) moet dan weer wel zelfstandige zijn, wegens het uitvoeren van een regelmatige commerciële activiteit!
Op de rommel markten heeft de inspectie diensten toch nog serieus werk, daar zijn veel markters die in orde zijn, maar de meesten die wekelijks, zelfs meerdere keren markten niet in orde zijn.
Zeer zeker! Er is gewoonweg te weinig personeel om ze allemaal te controleren, maar de controle's zijn er wel degelijk.

Het is natuurlijk wel moeilijk, aangezien ze de regelmaat moeten bewijzen, dus moet men een bepaalde verdachte persoon al op verschillende markten actief zien (en fotograferen?) voordat men er een zaak kan van maken.

Vandaar dat men wel zeer actief is online op zoekertjes sites en dergelijke, omdat daar de regelmaat veel gemakkelijker te bewijzen valt via telefoon nummers en e-mail adressen...

eylis

#45 , 12 jan 2015 17:57

berenod: je onderschat wat de "vrijetijdsbrocanteurs" verdienen. Ik schets je een concreet protret (en zo ken ik verschillende voorbeelden) Mevrouw X zie ik opduiken op zowat elke brocante, artisanale feesten, bierfeesten, lentemarkt, verbroederingsfeesten, tweedehandsmarkt hier in de regio. Van maart tem september. Ze breit leuke sjaals en truien en mutsen en poncho's... Even omgerekend staat ze zowat 7 maanden X 4 weekends (soms zijn dat volledige weekends) dus gemiddeld 28 tot 50 maal op zo'n evenement. Ze verkoopt echt goed. . Een sjaal of muts kost al snel 20 euro, een trui vanaf 150 euro. Ik vermoed dat ze per marktdag makkelijk 500 euro draait. Tel maar uit wat dat is op jaarbasis.....
Ik denk dat de fiscale inspectie niet elk weekend de dorpsfeesten en dorpsbrocantes afloopt om mensen te herkennen....

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”