alimentatie

johann
Topic Starter

alimentatie

#1 , 04 apr 2008 15:42

Ik februari dit jaar besliste de rechtbank dat ik 50 Euro per maand meer alientatie moet betalen, dit met terugwerkende kracht van januari 2007.
Ik betaalde dit dedrag.

Nu is mijn vraag ; is dit bedrag aftrekbaar in mijn aangifte van 2008 inkomsten 2007 (ik betaalde pas in febr 2008 na de uitspraak)
of is dit bedrag fiskaal aftrekbaar voor de inkomsten 2008 aangifte in 2009?

Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 apr 2008 17:07

Artikel 104

Binnen de grenzen en onder de voorwaarden bepaald in de artikelen 107 tot 116, worden van het totale netto-inkomen de volgende bestedingen afgetrokken, in zover zij in het belastbare tijdperk werkelijk zijn betaald :
[...]
2° 80 pct. van de uitkeringen of de aanvullende uitkeringen die de belastingplichtige verschuldigd is volgens de voorwaarden bepaald in 1°, doch die na het belastbare tijdperk waarop zij betrekking hebben betaald worden ter uitvoering van een gerechtelijke beslissing waarbij het bedrag ervan met terugwerkende kracht wordt vastgesteld of verhoogd. Evenwel zijn de uitkeringen betaald voor de kinderen voor welke voor een vorig aanslagjaar artikel 132bis werd toegepast, niet aftrekbaar.

U betaalde in 2008, dus aftrekbaar van de inkomsten 2008, aanslagjaar 2009.

scorpioen

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”