BTW boete

jeunesse
Topic Starter

BTW boete

#1 , 01 jul 2014 19:52

Ik doe handel in de hele Benelux. Een klant van NL (professioneel dus IC-transactie) geeft een verkeerd btw nummer op waardoor aangifte niet in orde is.

Hierop krijg ik een brief van BTWkantoor. Ik bel mijn boekhouder hierover en moet dit meegeven met mijn boeken.
Hierop wordt niet meer gereageerd (zelf ook heel drukke zaak dus gaat uit mijn gedachten) tot ik weer een brief krijg. Ik stuur op 25 februari terug een mail dat ik terug een brief heb gekregen.

Er wordt niet direct actie ondernomen. Een tijdje later wel.
Nu heb ik vorige week een boete van 1050 euro gekregen.
Onze boekhouder doet daar heel luchtig over. Ja een boete zal ik zeker hebben, maar hij zal ze proberen te reduceren naar een ander bedrag.

Zie ik spoken of heb ik net een boekhouder om deze zaken te vermijden? Of rust dit allemaal op mijn schouders (en waarom heb ik dan een boekhouder)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 jul 2014 19:58

Normaal moet u het buitenlands BTW nummer checken dit kan 24/24, daarom bestaat deze dienst, en ik denk niet dat dit de taak is van u boekhouder.

Wie maakt de facturen, het is deze die het moet controleren of deze BTW nummer wel bestaat .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#3 , 01 jul 2014 20:01

Juridisch gezien blijf je natuurlijk zelf verantwoordelijk voor uw fiscale verplichtingen. Een buitenlands btw-nummer moet je altijd checken!

Maar de vraag blijft natuurlijk of de boete gaat over de fout die u hebt gemaakt of uw boekhouder die te traag reageert? (en of het een lagere boete was geweest als uw boekhouder sneller had gereageerd)

Reclame

denlowie

#4 , 01 jul 2014 20:02

Hier kan je de buitenlandse BTW controleren

http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/?locale=nl

jeunesse
Topic Starter

#5 , 01 jul 2014 20:03

Bedankt voor je antwoord.

Ikzelf maak deze op.
Ons systeem checkt BE btw nummers op juistheid. Buitenlandse helaas niet.
ik vreesde al voor dit antwoord. Ik heb vooral probleem mee dat hij niet binnen de 10 dagen de aangifte "correct" heeft doorgegeven, dan was er geen probleem. Hij maakt mijn aangiften op, ikzelf niet.

jeunesse
Topic Starter

#6 , 01 jul 2014 20:05

Momenteel heb ik hetzelf opgelost. particulier of professioneel, je betaalt btw en daarna kunnen zij dit in hun land aftrekken.
Zo zit ik niet in de problemen.
Het is namelijk een gekend fenomeen om verkeerde btw nummers op te geven om zo het btw bedrag te ontlopen.

Maar idd zoals Leenw zegt: ik heb vooral problemen met de traagheid van mijn boekhouder. Hij zal er eens ferm mee lachen...

LeenW

#7 , 01 jul 2014 20:38

Maar idd zoals Leenw zegt: ik heb vooral problemen met de traagheid van mijn boekhouder. Hij zal er eens ferm mee lachen...
Trek uw conclusies!

denlowie

#8 , 01 jul 2014 20:53

Het is namelijk een gekend fenomeen om verkeerde btw nummers op te geven om zo het btw bedrag te ontlopen.
Het is wel aan u om dit ter plaatse eerst te controleren.

jeunesse
Topic Starter

#9 , 01 jul 2014 21:14

idd en dat betwist ik zeker niet. Was op een hele drukke beurs. Mensen stonden aan onze stand in een wachtrij van 1uur door zoveel klanten. we wisten niet wat we zagen en dan maak je domme fouten. had gedurende de hele dag nog niet kunnen eten en dan zeg je foert. je leert uit je fouten, maar is een dure les.

LeenW: ik heb al zoveel mijn conclusies getrokken. Ik vind maar niet de juiste...allemaal kassa kassa.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”