Situatieschets: ik en mijn vriend zijn vorig jaar een samenwoningscontract aangegaan. Omdat werk vinden met mijn diploma en gezinstoestand tegenwoordig nogal moeilijk ligt wens ik mij het komende jaar te focussen op mijn studies die leiden tot een A1 diploma, zodat ik daarna meer kans maak op (goed) werk. Mijn vriend werkt voltijds en hij heeft dan ook ons zoontje ten laste.
Nu bedachten wij dat als ik een sociale vrijstelling zou vragen om voor ons zoontje te zorgen en mijn man mij ondertussen 'ten laste' neemt (huwelijksquotient) wij ongeveer hetzelfde maandelijks vermogen zouden hebben als wanneer ik gewoon op werkloosheidsuitkering blijf (ik krijg maar het forfaitaire bedrag), alleen zou ik het werk zoeken dan even kunnen staken om, zoals ik al zei, me te focussen op mijn studies.
Nu heb ik beide gevallen eens doorgerekend via Tax-Calc en wat blijkt: indien ik op werkloosheidsuitkering zou blijven zouden wij voor dat jaar een paar honderd euro terugkrijgen, maar als we de sociale vrijstelling met het huwelijksquotient combineren zouden we meer dan 1000 euro moeten betalen. Nu vroeg ik me af hoe dat zoveel kan verschillen, terwijl ons vermogen zo goed als hetzelfde zou zijn.
graag enkel serieuze reacties en geen commentaren aub