fiscale aftrekbaarheid aangetekende zendingen

hardlife
Topic Starter

fiscale aftrekbaarheid aangetekende zendingen

#1 , 03 jul 2013 18:29

Aangezien ik als zelfstandige (éénmanszaak) veel aangetekende zendingen verricht voor cliënten en deze doorreken, heb ik volgende vraag:

Word ik belast op het doorgerekende bedrag welke een WERKELIJKE kost voor mij was? (ik reken deze kost aan en heb dus geen winst)

Idem parkeertickets als ik voor klanten naar een meeting ga?

Dank u !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 04 jul 2013 18:51

Beste,

Enerzijds heb je alle inkomsten die theoretisch belastbaar zijn, anderzijds heb je je onkosten die je daarvan aftrekt. dat is in dit geval dus een nuloperatie.
Stel dat je op jaarbasis aan je klanten pakweg 100.000 € factureert + 8.000 euro kosten = 108.000 euro totaal aan belastbare omzet. Anderzijds heb je die 8.000 euro aan bewijsstukken van onkosten (factuurtjes aangetekende zending, parkeerkosten enz) Die komen in mindering van je inkomsten. Daardoor blijft in dit vb 100.000 belastbaar over. Aangerekende kosten worden dus geneutraliseerd door je bewezen onkosten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

hardlife
Topic Starter

#3 , 04 jul 2013 20:19

Bedankt voor uw duidelijke antwoord !

Maar parkeerkosten zouden maar 50% aftrekbaar zijn? Ik denk dat ik de fiscaliteit niet zo goed begrijp. :)

Is hiervoor een regel in de fiscale wet dat men de doorgerekende onkosten die men bewijst 100% kan aftrekken? (neutraliseren dus)

Reclame

basejumper

#4 , 06 jul 2013 22:28

Aftrekbaarheid autokosten is inderdaad gelimiteerd omdat je naast de parkeerkosten ook andere autokosten hebt die je inbrengt. Afschrijving, financieringskost, verzekeringen, wegenbelasting, brandstof, onderhoud enz. Die kosten kan je niet exact omdelen over een individuele klant. Aan jou om bvb een forfaitaire km prijs in je overeenkomsten af te spreken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”