1106 niet aangeven indien woning onverhuurbaar

TripleOrange
Topic Starter

1106 niet aangeven indien woning onverhuurbaar

#1 , 16 mei 2013 21:19

Ik bezit een appartement om te verhuren en ook een 'eigen woning'.

Normaalgezien geef ik het KI van het appartement aan in m'n personenbelasting onder 1106.

Sinds de zomer van 2012 is de woning onverhuurd. Ik heb de huurder via de vrederechter moeten buitenzetten omdat hij niet meer betaalde. Het appartement werd door hem ook dermate verwaarloosd dat ik het niet meer kon verhuren en dat ik de rest van 2012 nodig gehad heb om het te renoveren.

Voor de onroerende voorheffing heb ik een vrijstelling kunnen krijgen op basis van deze situatie. Ik heb dus geen onroerende voorheffing moeten betalen.

Nu vraag ik me af of ik ook voor de personenbelasting kan ontzien worden van belastingen? Mag ik met andere woorden het KI niet aangeven in 1106 voor 2012 (of tenminste het gedeelte van het KI (50%) waarin het appartement niet verhuurd was).

Alvast bedankt!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 17 mei 2013 13:38

Indien , wegens feiten buiten uw wil , het appartement niet verhuurd werd , mag u het KI verminderen voor de betreffende periode.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 17 mei 2013 15:13

Voor de onroerende voorheffing heb ik een vrijstelling kunnen krijgen op basis van deze situatie.

Hoe vraagt men die vrijstelling aan?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Jurman

#4 , 17 mei 2013 21:19

Ik hoop dat het antwoord van Wanton klopt, maar in de standaard belastingalmanak vind ik terug dat een vermindering volgens de hierboven geschetste reden kan voor de onroerende voorheffing, maar niet voor de onroerende inkomsten in de personenbelasting.
Voor de volledigheid moet ik er wel bij vermelden dat ik die informatie niet komt uit de laatste uitgave van bewuste almanak maar uit een vroegere uitgave.
Voor roharro, de vrijstelling of vermindering op basis van bovenvermelde situatie kan electronisch worden aangevraagd via de site van de vlaamse belastingdienst of schriftelijk via de gewestelijk directeur. Het is me evenwel niet duidelijk of de aanvraag enkel kan gebeuren na ontvangst van de betaling van de onroerende voorheffing of vooraf.

TripleOrange
Topic Starter

#5 , 18 mei 2013 00:34

De procedure staat beschreven dacht ik achteraan op de aanslagbrief onroerende voorheffing.

Ik heb een brief gestuurd naar die dienst die vermeld staat op het aanslagbiljet waarin ik de situatie heb uitgelegd en ik heb er de nodige bewijsstukken bijgestoken (foto's, vonnis vrederechter). Een week later kreeg ik reactie dat de brief ontvangen was. Een maand later werd het geld teruggestort. (ik had de onr. voorheffing dus wel eerst betaald)
Voor de onroerende voorheffing heb ik een vrijstelling kunnen krijgen op basis van deze situatie.

Hoe vraagt men die vrijstelling aan?

TripleOrange
Topic Starter

#6 , 18 mei 2013 00:36

Is er iemand die hierover uitsluitsel kan geven, over de vrijstelling van personenbelasting in dit geval?

Als ik naar de fiscus bel, zullen die mij toch allicht vertellen dat het niet mogelijk is:)
Ik hoop dat het antwoord van Wanton klopt, maar in de standaard belastingalmanak vind ik terug dat een vermindering volgens de hierboven geschetste reden kan voor de onroerende voorheffing, maar niet voor de onroerende inkomsten in de personenbelasting.
Voor de volledigheid moet ik er wel bij vermelden dat ik die informatie niet komt uit de laatste uitgave van bewuste almanak maar uit een vroegere uitgave.
Voor roharro, de vrijstelling of vermindering op basis van bovenvermelde situatie kan electronisch worden aangevraagd via de site van de vlaamse belastingdienst of schriftelijk via de gewestelijk directeur. Het is me evenwel niet duidelijk of de aanvraag enkel kan gebeuren na ontvangst van de betaling van de onroerende voorheffing of vooraf.

wanton

#7 , 18 mei 2013 16:57

Ik vermeld : Standaard belastingalmanak 2013 p 57 ev.

Zoals gezegd , de leegstand en improductiviteit moeten onvrijwillig zijn. Er kan verlaging of vrijstelling bekomen worden van het aan te geven kadastraal inkomen. Er moet wel een bewijs van de leegstand - minstens 90 dagen in een kalenderjaar- voorgelegd worden vanwege gemeentebestuur of andere instantie. Bij een gerechtszaak kan misschien een vonnis of derg. dienstig zijn.

Ik lees : U bekomt vrijstelling of vermindering indien het goed niet verhuurd kan worden door oorzaken die onafhankelijk zijn van uw wil

Als voor beeld : een onroerend goed dat leegstond en waarvan de eigenaar de huurder voor de vrederechter liet verschijnen om in het bezit gesteld te worden van de sleutels en om een vergoeding wegens huurschade te verhalen

Er zijn dus mogelijkheden. Ik denk dat TS best contact opneemt met zijn belastingcontroleur en op voorhand een regeling treft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”