Herziening persoonsbelasting ivm inbreng pv installatie

Bas26
Topic Starter

Herziening persoonsbelasting ivm inbreng pv installatie

#1 , 19 jun 2012 21:21

Situatie:In september 2009 pv installatie gelegd.In oktober gehuwd.
Belastingsbrief laten invullen op belastingen zelf.
In 2009 heeft ieder 1800€ ingebracht.
In 2010 de overschot 3000€ ingebracht verdeeld over ons beiden.
Ik ben 50% eigenaar en mijn vrouw ook.
Nu heeft de vrouw een herziening gehad en moet ze die 1800€ terug betalen.
De uitleg is dat het geld van mijn rekening is gekomen en zij alleen volmacht heeft op deze rekening.
Als het geld van een gezamelijke rekening zou gekomen zijn was er niets aan de hand. :roll:
Nu zou ik ook maar 50% van het bedrag wat ik geinvesteerd heb kunnen terugvorderen omdat ik maar 50% bezit vh huis.
Binnen de maand moet ik reageren of ik akkoord ben of niet.
Over 2010 hebben ze nog niet gesproken want dan klopt die berekening ook niet.
Mogen we dan voor 2010 wel 3600€ inbrengen omdat we gehuwd zijn in 2009?
Op de brief stond ook dat voor 2009 mijn inbreng niet veranderd word terwijl die berekening ook niet meer klopt dan.
Moeten we het gewoon aanvaarden ?
Waar zou ik terecht kunnen voor uitleg?
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KristofKDB

#2 , 19 jun 2012 21:58

Energiebesparende maatregelen worden het jaar van aparte aangifte toegewezen ahv het eigendomsaandeel van de woning. Voorwaarde is dat de betaling gebeurt van een gemeenschappelijke rekening, indien dit gebeurt van een rekening op naam van 1 partner, heeft in principe enkel deze partner het recht op aftrek , weliswaar voor amper 50% van deze investering.

Ik zou bezwaar aantekenen en samen verklaren dat dit een gemeenschappelijke rekening betrof, ook al stond ze op naam van 1 van de partners of een kwitantie opmaken voor 1/2 van dit bedrag dat uw partner dit cash heeft terugbetaald.
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

Bas26
Topic Starter

#3 , 19 jun 2012 22:30

We hebben al een bewijs moeten leveren dat de rekening op mijn naam stond en dat de partner volmacht had.
Dit was helaas niet goed,het moest een gemeenschappelijke rekening zijn.Als we een kwitantie zouden opmaken kunnen we
nog niet bewijzen dat zij de helf heeft betaald want er is geen uitreksel vd bank dat ze de helft vh bedrag heeft afgehaald van haar rekening.
Kunnen we voor 2010 misschien samen 3600€ inbrengen omdat we gehuwd zijn in 2009?

Reclame

KristofKDB

#4 , 19 jun 2012 22:40

in cash verkeer kan je vrij "creatief" zijn.

In 2010 kan je enkel het overgedragen bedrag inbrengen. Factuurbedrag * 50% * 40% - 1800... (niet leuk, i know...)
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

Bas26
Topic Starter

#5 , 03 jul 2012 21:10

Zijn vandaag bij belastingen geweest.
Nu is het als volgt:2009 breng ik 1800 in en mijn vrouw betaald 1800 terug.
2010:omdat we gehuwd zijn in 2009 brengen we 3600 samen in.
2011:nog 1200 ingebracht.
Als we niet gehuwd waren geweest mocht ik per jaar 1800 inbrengen en het volledige geinvesteerde bedrag aftrekken.(eerst hadden ze gezegd dat ik
maar 50% vh geinvesteerde bedrag mocht aftrekken omdat ik maar 50% eigenaar ben van mijn huis)3 weken voorniks opgejaagd geweest :-)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”