Verplaatsingskosten woon-werkverkeer en belastingen (2)

wschoenm
Topic Starter

Verplaatsingskosten woon-werkverkeer en belastingen (2)

#1 , 02 apr 2012 16:23

Je mag je woon-werk kilometers inbrengen als beroepskost ( indien je niet kiest voor de forfaitaire aanpak ). Als zaakvoerder is deze forfaitaire aftrek slechts 750 euro - dacht ik ).
Wanneer je minstens 40 dagen per jaar ergens werkt, is dat voor de fiscus je plaats waar je werkt.

- Ik rijd ongeveer 100x per jaar naar mijn maatschappelijke zetel om administratie/programmatie te doen. ( heen-terug +- 120km)
- Ik rijd ongeveer 100x per jaar naar Brussel om een consultancy opdracht uit te voeren. ( heen-terug +- 130km)

Mag ik deze beide ritten inbrengen, of slechts 1, en dewelke dan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 02 apr 2012 19:05

Als jij persoonlijk de kosten betaalt van die ritten , mag jij ze allemaal inbrengen. Als jij evenwel met een auto van de vennootschap rijdt , die de kosten van brandstof betaalt , kan je het niet doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wschoenm
Topic Starter

#3 , 06 apr 2012 18:32

Iemand heeft me dit doorgestuurd, dus het mag wel!

Werknemers, zaakvoerders of bestuurders met een bedrijfswagen zien hun 'voordeel auto' voor 2012 vaak fors stijgen. Echter, door uw beroepskosten voor uw woon-werkverkeer aan € 0,15/km te bewijzen (art. 66n, § 4 WIB), kunt u dit voordeel milderen of zelfs terugbrengen naar € 0 (art. 66, § 5 WIB).

Waarom heeft u dat vroeger niet gedaan? Simpelweg omdat dit tot en met inkomstenjaar 2011 meestal niet interessant was. Uw voordeel 'gratis auto' werd immers in principe berekend op basis van de welbekende 5.000- of 7.500-privékilometerregel. Naarmate u meer kilometers dan die forfaitaire 5.000 of 7.500 km inbracht als beroepskosten voor uw woon-werkverkeer, steeg ook het aantal kilometers op basis waarvan uw privé belastbaar voordeel 'gratis auto' bepaald werd.

Vanaf dit jaar mogelijk interessant. Vanaf inkomstenjaar 2012 wordt uw voordeel 'gratis auto' immers berekend op basis van de cataloguswaarde, de leeftijd en de CO2-uitstoot. Het aantal privékilometers is dus niet meer relevant.

Voorbeeld. Uw voordeel 'gratis auto' voor 2012 is € 5.000. U woont op 40 km van uw vaste werkplaats en werkt 220 dagen per jaar, zodat u 17.600 km woon-werkverkeer heeft. U kunt dus € 2.640 (17.600 km x € 0,15) als beroepskosten inbrengen. Daardoor daalt uw privé belastbaar voordeel tot € 2.360 (€ 5.000 - € 2.640).

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”