Bedankt voor de antwoorden. Ik ga dit allemaal nog eens nalezen. Ik ben misschien vergeten vermelden dat mijn ex al die tijd bij haar moeder bleef gedomicilieerd. Ik begrijp dan ook niet waarom de fiscus zo moeilijk doet, te meer daar uit talrijke PV's en verhoren van de politie blijkt dat ze in de feiten bij mij woonde, samen met de kinderen. Mijn grootste probleem zal wellicht zijn om te bewijzen dat ik HOOFDZAKELIJK in het onderhoud van mijn kinderen voorzag. Uit een telefonisch onderhoud met mijn dossierbeheerder bleek dat deze laatste meer geneigd was om de kinderen ten laste van de moeder te zetten....Moet de moeder dan niet bewijzen dat zij HOOFDZAKELIJK in het onderhoud voorzag ?...Is dit geen ongelijke behandeling ?
Deze problematiek van wie de kinderen fiscaal kan ten laste nemen die bestaat al een paar decennia.
Over deze periode hebben in dit verband diverse systemen bestaan : van beide ouders die elk de kinderen ten laste konden nemen tot het akkoord gaan via de belastingaangifte van elk de helft ten laste neming, ...
In principe telt het feit waar de kinderen gedomiciliëerd waren op 1 januari van het aanslagjaar (=het jaar volgend op het inkomstenjaar).
Je kan van dit laatste principe slechts afwijken mits akkoord van de andere partner OF mits er voorlopige maatregelen bestaan/bestonden bevestigd door een rechter of een akte van onderlinge regeling van de scheiding tussen beide echtgenoten.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)