verhuurd goed aangeven persoonlijke belastingen

wanton

Re: verhuurd goed aangeven persoonlijke belastingen

#16 , 26 okt 2011 20:15

U heeft een lening voor een woning , die op de moment van aankoop , niet uw enige woning is. U kan dus niet genieten van de zgn. woonbonus , te meer omdat u het KI van het tweede appartement , zoals roharro zegt , moet opgeven bij code 1106.
U kan voor het deel van de lening voor uw eigen woonst wel genieten van de aftrek voor 'langetermijnsparen' . Bedrag van aflosssingen in code 1358/2358 ; bedrag van intresten in 1146/2146. Dit is het oude systeem , met dien verstande dat de vermindering berekend wordt aan het verbeterd gemiddeld tarief ( tussen 30 en 40 %) ipv het marginaal tarief (misschien 50 %)
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
DolF83

#17 , 27 okt 2011 21:50

Het is precies zo beschreven als 1 woonst, elk appartement heeft 2 slaapkamers en in de akte staat slaapkamer 1, 2, 3 en 4.
1 pand en 1 KI
Het Kadaster is zelfs komen kijken en hebben hier ook niks van gezegd.

Dus volgens jou moet het opgesplitst worden?

roharro
Juridisch actief: Ja

#18 , 27 okt 2011 22:40

Het is precies zo beschreven als 1 woonst, elk appartement heeft 2 slaapkamers en in de akte staat slaapkamer 1, 2, 3 en 4.
1 pand en 1 KI
Het Kadaster is zelfs komen kijken en hebben hier ook niks van gezegd.

Dus volgens jou moet het opgesplitst worden?
Die splitsen het KI niet op eigen initiatief. Het was ook mogelijk geweest dat de twee appartementen zouden worden verhuurd. In dat geval zou er geen reden voor opsplitsing zijn.
Dus nogmaals bevestiging: in uw geval KI opsplitsen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

DolF83

#19 , 17 feb 2012 10:34

Ik heb me eens bij een notaris geinformeerd en hij zei het volgende:
Volgens de overheid betreft het hier één appartement (zo ook volgens de basisakte).

Als je één van de 2 appartementen apart wil verkopen moet je mi een bijkomende stedenbouwkundige vergunning verkrijgen voor de splitsing van de kavel in 2 delen.

Vermits er slechts 1 KI is en volgens de basisakte 1 kavel, gaat ook de fiscus ervan uit dat het maar één kavel is …., dit wijzigen vergt een stedenbouwkundige vergunning, waardoor je 2 KI’s zou krijgen (en dus een hoger bedrag aan onroerende voorheffing moet betalen)

De huurinkomsten moeten niet worden aangegeven voor zover de huurder het gehuurde niet beroepsmatig gebruikt.

Ik zou in deze niks doen … voor de fiscus (voor zover zij van de huurovereenkomst op de hoogte zijn via een geregistreerde huurovereenkomst) lijkt het alsof je een deel van je huis verhuurt (maar ik denk niet dat dit repercusies heeft op jullie fiscale situatie).

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”