verhuurd goed aangeven persoonlijke belastingen

riejake
Topic Starter

verhuurd goed aangeven persoonlijke belastingen

#1 , 29 mar 2010 21:40

Ik ben eigenaar van een appartement dat ik tot 1/2/2009 zelf bewoonde. Vanaf toen heb ik mijn domicilie bij mijn vriend en vanaf 1/7/2009 verhuur ik mijn appartement.
Hoe moet ik dat nu aangeven op mijn belastingsaangifte dit jaar. Er is geen datum voorzien. De toestand op welke datum dien ik te handhaven. Voor vele zaken is het de toestand op 1/1. Is dat nu ook zo het geval? Kan ik nog wachten tot volgend jaar voor het aangeven van verhuurd goed?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 29 mar 2010 22:00

Wanneer heb je je domicilie verandert?

riejake
Topic Starter

#3 , 29 mar 2010 22:09

ik heb mijn domicilie verandert sinds 1/2/2009

Reclame

wanton

#4 , 29 mar 2010 23:47

Je moet het KI voor 11/12 ( 11 maanden) invullen in code 1106 , in uw brief van dit jaar.
Het bedrag wordt geindexeerd en dan verhoogd met 40 % , zodat je uitkomt op ongeveer het dubbele. Het wordt bijgeteld bij je andere inkomsten , want er is geen vrijstelling. Enkel intresten van een lening voor 2005 kunnen helpen.

Opgelet : een domicilie wordt veranderD
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro

#5 , 30 mar 2010 00:04

Ik heb enkele bijkomende vragen ivm aangifte KI inkomen:

1. Ik bewoon twee eigen woningen (a en b) maar ben uiteraard slechts in één van de woningen gedomicilieerd; tijdens het jaar verblijf ik ongeveer evenveel in elk der woningen. In een fiscale handleiding van De Tijd lees ik dat men vrij is één van de twee woningen, dus naar keuze, aan te duiden voor fiscale vrijstelling in de belastingaangifte. Ik vind dat evenwel niet zo letterlijk terug in de wetteksten.

2. Indien men niet zoals onder 1. vrij mag kiezen, wat moet men dan aangeven voor het jaar waarin men het domicilie van woning a naar woning b heeft overgebracht? Prorata volgens het aantal maanden dat men in a en b was gedomicilieerd?

3. Indien de woning bestaat uit drie kadastrale kavels (bijv. appartement + bijhorende kelder + garage) mogen deze dan alle drie weggelaten worden uit de belastingsaangifte?
Laatst gewijzigd door roharro op 30 mar 2010 00:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#6 , 30 mar 2010 00:13

Ik heb enige tijd geleden gelezen dat als je bijvoorbeeld 2 woningen hebt, je gedomicilieerd bent in woning A, je woning B eveneens vrijgesteld kan inbrengen als je kan aantonen dat je woning B hebt aangeschaft omdat deze je woon werk verkeer beduidend vereenvoudigt.

Je dient dan dit dan wel manueel te rechtvaardigen natuurlijk.

wanton

#7 , 30 mar 2010 14:16

Vandebos ,
van uw laatste bewering vind ik nergens bevestiging.

Voor de rest is de situatie , qua domicilie , van 1 januari van het aanslagjaar bepalend voor de gezinswoning (code 1100). Maar indien je gedurende het jaar in twee eigen woningen woont , vb. huis in de Kempen en een appartement aan zee,waar je meerdere maanden per jaar verblijft , mag je kiezen. Meestal is dat het hoogste KI dat je dan (niet) in 1100/2100 zet ; het andere moet in 1106/2106 krijgen . Hetgeen je kiest voor eigen woning (1100) moet je zelfs niet invullen wegens vrijstelling. Het is de totaliteit van de kavels die deel uitmaken van de woning ( appt , kelder en garage) dat mag gebruikt worden.

NB.Behalve bij scheiding van goederen , mag het KI , zelfs van een eigen woning van één der gehuwde partners , gesplitst worden over 1100 en 2100.
Toet-anch-Amon

Vandebos

#8 , 30 mar 2010 14:45

Ben aan het zoeken naar het artikel.

Vandebos

#9 , 30 mar 2010 15:38

Het was niet dit artikel maar de kern is wel hetzelfde:

De tijd

Fisconet

wanton

#10 , 30 mar 2010 17:35

De Tijd : dit principe bestaat al langer. Een kennis van mij werkte in Kortrijk. Hij huurde daar een studio en was daar van maandagmorgen tot vrijdagavond. Die kon idd de kosten daarvan inbrengen als beroepskosten. Indien hij tussendoor toch eens naar huis wilde of kon , werd dat aanvaard in zijn vervoerskosten.
Idem als dat in een studio/appt zou zijn die eigendom is. Maar toch blijft dan de aangifte van het KI van die eigendom in de personenbelasting , onder code 1106. Men kan dan ook in de onkosten een afschrijving meetellen.
Dit zijn eigenlijk twee items. Eén : de aangifte van een KI van het ogenblik dat er meerdere eigendommen in het spel zijn.
Twee : de inbreng als beroepskosten van een tweede woning.
Toet-anch-Amon

riejake
Topic Starter

#11 , 30 mar 2010 18:59

Thanks Wanton en ook al de rest natuurlijk

DolF83

#12 , 26 okt 2011 17:01

Als je 2 appartementen hebt (bus 1 en bus 2) beschreven in 1 kavel met dus 1 K.I. waarvan 1 appartement verhuurd is en 1 bewoon je zelf.
Moet je dit dan aangeven in je personenbelasting en hoe zit het met het inbrengen van je hypothecaire lening onder eerste en enige woning?

Vrij ingewikkeld allemaal, iemand die hier ervaring mee heeft?

roharro

#13 , 26 okt 2011 17:09

U moet het deel van het KI dat overeenstemt met het verhuurde appartement invullen in code 1106 van de belastingsaangifte (KI laten opsplitsen door Kadaster).
Hierdoor bewoont u niet een "eerste en enige woning", hetgeen gevolgen heeft op het vlak van de fiscale voordelen.

DolF83

#14 , 26 okt 2011 17:25

De Notaris heeft de akte juist in 1 kavel (1 K.I.) verleden voor dit belastingvoordeel. Waarom zou ik het nu terug laten opsplitsen?

roharro

#15 , 26 okt 2011 17:48

De Notaris heeft de akte juist in 1 kavel (1 K.I.) verleden voor dit belastingvoordeel. Waarom zou ik het nu terug laten opsplitsen?
U moet de kavel niet laten opsplitsen, enkel het KI. Dat is niet hetzelfde.
Hoe gaat u anders het KI van het verhuurde appartement aangeven? Dat is verplicht aan te geven in de inkomstenbelasting. Wordt geïndexeerd en verhoogd met 40 percent. Dat wordt bij uw andere inkomsten gevoegd en belast in de hoogste schijf.

ps: wat notaris bedoelde: indien het twee kavels zouden zijn geweest dan had hij twee aktes moeten opstellen (dus meer ereloon en aktekosten)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”