Belastingen

vertrouw
Topic Starter

Belastingen

#1 , 03 okt 2011 14:32

Hoe ga je te werk om te weten te komen voor wat en hoeveel belastingen je moet betalen
en hoe hou je de belastingen laag?
Wij zijn een nieuw samengesteld gezin met kinderen.
Ik werk full time, mijn man is zelfstandig, wij hebben elk een huis en mijn man heeft nog 1 lening voor zijn woning.
Zijn bvba betaalt de sociale bijdrage. Wij verhuren het tweede huis niet daar wij genoodzaakt zijn daar elk we naar toe te gaan.
Doch wij komen niet rond en zijn genoodzaakt telkens aan de spaarcenten te komen voor de belastingen te betalen. Blijkbaar komt dit
omdat de rsz wordt betaald door de bvba en dat op onze prive een bedrag huurgeld komt voor het bedrijf. Wij leven eerder sober en werken graag maar willen nu ook niet onze spaarcenten aan de belastingen geven....
Misschien een oplossing mogelijk?
Zou het goed zijn om een opbrengstwoning te kopen dus te gaan lenen (een deeltje) en met spaarcenten te renoveren (daar mijn man een groot deel dit zou kunnen verbouwen) zodat wij meer inkomsten hebben van studentenkoten en als de lening eraf is dat wij eigenlijk meer inkomen hebben? Als er vanonder een handelsruimte in zit, wat wordt dit belast? Worden de studentenkoten belast als je weet dat wij al eigendom hebben? Hoe wordt dit berekend?
Heel veel dank om te antwoorden!!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
nieuwestart

#2 , 04 okt 2011 20:34

Vertrouw,

Op zich is het niet zo erg dat de sociale bijdrage wordt betaald door de vennootschap. Deze bijdrage wordt in eerst instantie in de vennootschap fiscaal ten laste genomen als een toevoeging aan uw loon, doch dit extra loon wordt weer gecompenseerd door de fiscale aftrek voor betaling van de sociale bijdrage.

Wat betreft de twee woningen: Dat is me niet helemaal duidelijk. Ik vermoed dat hier een foutje is geslopen in de zinsconstructie...

Een deel van het probleem kan al worden opgelost door voorafbetalingen te doen... Principieel zijn deze verplicht voor zelfstandigen en zaakvoerders, de bestraffing hiervoor is de verhoging wegens niet voorafbetaling, bij wel voorafbetaling is er een vermindering voorzien.

Wat zeker wel een dooddoener is, is de betaling van huurgelden door de vennootschap aan de zaakvoerder van het bedrijf. Deze worden eigenlijk voor een onnatuurlijk groot deel belast als beroepsinkomen. In dit opzicht kan het interessanter zijn om het pand in eigendom van de zaakvoerder te verhuren aan een andere natuurlijke of rechtspersoon en als vennootschap een pand te huren van een derde persoon. Werken met een erfpacht, recht van opstal of vruchtgebruik kan ook een oplossing zijn. Begin daar echter niet aan zonder advies van een goede belastingconsulent of fiscalist.

Ook dividenden en dergelijke kunnen eventueel een fiscaal gunstiger resultaat geven.

Nieuwestart
Laatst gewijzigd door nieuwestart op 05 okt 2011 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 okt 2011 22:31

Een beetje (veel) reclame????

Reclame

vertrouw
Topic Starter

#4 , 10 okt 2011 15:12

Beste,

Voorafbetalingen doen wij ook!
Er is helemaal niets mis met de zinsconstructie. Wij zijn een nieuw samengesteld gezin en hebben elk een huis maar we verhuren geen van beide.

Wij willen gewoon weten daar er tegenwoordig niets met geld op de bank kan gedaan worden, of het goed zou zijn een deel te lenen en een deel spaargeld te gebruiken= investeren om een opbrengstwoning te kopen? Studentenkoten bijv. hoeft men geen belastingen op te betalen. Er is wel een handelspand onder: daar zou wel belastingen moeten op betaald worden en blijkbaar kan men de interesten van de lening ook nog aftrekken van de belastingen? Klopt dit?

Als die inkomsten er bij komen dan kunnen wij de belastingen die wij nu betalen + eventueel nog wat extra belastingen voor dat handelspand wel betalen.

Het is ook de bedoeling om later een pensioen te hebben(wij hebben meest allebei zelfstandig geweest) + huurinkomsten, dat zou leefbaarder zijn niet?

nieuwestart

#5 , 12 okt 2011 22:27

Vertrouw,

Aankopen van een pand dat je verhuurt impliceert dat u de aftrek enige en eigen woning verliest. Het kan inderdaad zijn dat u dan extra inkomen ontvangt, doch het levert u per saldo niet noodzakelijk nu reeds iets op... Op langere termijn kan het inderdaad wel een aanvulling van uw pensioen betekenen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”