Netto belastbaar inkomen - Hoe bereken ik dit?

Thoreau01
Topic Starter

Netto belastbaar inkomen - Hoe bereken ik dit?

#1 , 25 jun 2011 18:36

Ik zou moeten achterhalen wat mijn "netto belastbaar inkomen" voor 2008 is. Ik weet niet waar ik naar moet kijken op mijn belastingsfiche. Ik heb het even geupload zodat iemand het hier misschien het kan bekijken.

Link verwijderd.

Alvast bedankt!

MVG,
Jan
Laatst gewijzigd door Thoreau01 op 03 jul 2011 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 25 jun 2011 18:38

Gezamenlijk belastbaar inkomen

wanton

#3 , 25 jun 2011 20:43

Ik heb , op basis van uw aangiftegegevens , uw aanslag herrekend.
Vooreerst : vaststelling van uw netto belastbaar loon. Van het bruto loon wordt 3 € sociale bijdrage afgetrokken en de forfaitaire beroepskosten. Geeft een saldo van 14731,09 €.
Zelfde werkwijze voor bedrijfswinst. De brutowinst wordt verminderd met de beroepskosten en de investeringsaftrek. Dit geeft nog een bedrag van 890,57 €. Deze twee bedragen samen geven 15.621,66 € als netto-inkomen. Hierbij kunnen desgevallend meegeteld worden : pensioen , ziekengeld, werkloosheidsuitkering. Nu kunnen er nog een aantal bedragen afgetrokken worden. Meest voorkomende zijn : alimentatie of zoals bij u giften : 120 €. Resultaat : 15501.66 €. Dit is uw netto belastbaar inkomen. Voor een alleenstaande is dat hetzelfde als het gezamenlijk belastbaar inkomen en dient als basis van de belastingberekening.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Thoreau01
Topic Starter

#4 , 25 jun 2011 21:00

Beste Lightning en vooral Wanton, Hartelijk dank voor jullie expertise. Ik waardeer dit enorm!

Thoreau01
Topic Starter

#5 , 25 jun 2011 21:04

Kan iemand mij misschien ook nog zeggen wat de code "1250" op mijn belastingsfiche omvat. Hier achter staat het bedrag van € 16.918. Is dat mijn bruto belastbaar loon?

wanton

#6 , 25 jun 2011 23:28

Code 1250 omvat idd bruto 'belastbaar' loon. Dit is het bruto loon dat u kost aan uw werkgever , verminderd met de persoonlijke RSZ-bijdrage. Deze bevat in principe 13.07 % van het loon.
Toet-anch-Amon

Thoreau01
Topic Starter

#7 , 26 jun 2011 18:39

Bedankt Wanton. Ik ben blij door de opheldering m.b.t. het netto belastbaar inkomen. Ik dacht wel dat het zo was, maar ik heb deze thread gemaakt omdat iemand mij ooit (verkeerdelijk?) zei: "Om je netto "belastbaar" inkomen te berekenen moet je o.a. je bedrijfsvoorheffing toevoegen aan je netto inkomen. De optelsom is je netto belastbaar inkomen". Slaat dit nergens op of had hij ergens wel gelijk? Zo ja, in welke zin?

wanton

#8 , 26 jun 2011 20:44

In principe komt dit ongeveer op hetzelfde neer. Maar is toch niet helemaal correct. Uw netto-loon wordt ook nog beïnvloed door andere elementen : bijdrage voor maaltijdcheques , kledijvergoeding , fietsvergoeding , en zo meer. Dit kunnen elementen zijn in uw voordeel , maar zijn niet begrepen in uw netto belastbaar inkomen.
Toet-anch-Amon

Thoreau01
Topic Starter

#9 , 26 jun 2011 20:47

Wanton, in de berekening die je voor mij maakte, waar zit de bedrijfsvoorheffing dan inverrekend?

Mag ik er vanuit gaan dat € 15501.66 mijn netto belastbaar inkomen is of moet ik de bedrijfsvoorheffing er nog bij tellen?

roharro
Juridisch actief: Ja

#10 , 26 jun 2011 22:13

Wanton, in de berekening die je voor mij maakte, waar zit de bedrijfsvoorheffing dan inverrekend?

Mag ik er vanuit gaan dat € 15501.66 mijn netto belastbaar inkomen is of moet ik de bedrijfsvoorheffing er nog bij tellen?
Neen die moet u er niet bijtellen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#11 , 27 jun 2011 18:28

Dat bedrag , 15501,66 € , is uw netto belastbaar inkomen. Daarin zit begrepen die bedrijfsvoorheffing , want op dat bedrag worden uw belastingen berekend. De bedrijfsvoorheffing is ahw. een voorschot van de te betalen belastingen en wordt maandelijks afgehouden van uw loon.
Toet-anch-Amon

Thoreau01
Topic Starter

#12 , 27 jun 2011 18:42

Nog maals bedankt voor de info! En sorry voor mijn onzekerheid.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”