sociale bijdragen

peterrobbe
Topic Starter

sociale bijdragen

#1 , 02 mar 2011 20:17

Ik ga in bijberoep september 2007 tot maart 2009.Daarop betaal ik per kwartaal 500€ aan sociale lasten.In 2007 en 2009 verdien ik amper iets.In 2008 ongeveer een 19.000€ (volgens belastingen)!Nu heeft de sociale dienst berekent dat er moet bijbetaald worden. 8 kwartalen van 1096€ ipv 500€,iedere kwartaal VANAF 2007 tot 2009 nemen ze als verdienste 19.000€.Kan dit?19.000€ spreekt toch alleen over het jaar 2008???niet over andere jaren??of heb ik het mis?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dako

#2 , 04 mar 2011 10:41

Omdat uw bijberoep slechts 1,5 jaar duurde, over een periode van 3 verschillende jaren kan dit.

"De bijdragen die verschuldigd zijn vanaf het begin van de activiteit tot en met het laatste kwartaal van het eerste volledige kalenderjaar worden herzien op basis van de inkomsten van het eerste volledige kalenderjaar van onderwerping. "

Voor de berekening van sociale bijdragen van het eerste (onvolledig) jaar 2007 word dus gekeken naar de inkomsten van het eerste VOLLEDIGE kalenderjaar = 2008 = 19.000€

"Ingeval van stopzetting vóór het einde van het tweede of het derde volledige kalenderjaar, worden de voorlopige sociale bijdragen van het onvolledige jaar herzien op basis van de inkomsten van het volledige kalenderjaar dat voorafgaat. "

Dus stopzetting voor het 2de volledige jaar (zou 2009 zijn, 2008 was 1ste volledige) word dus gekeken naar het voorafgaande jaar = 2008 = 19.000€

Dus berekening volgens mij correct. De 500€ voorlopige bijdrage word normaal wel afgetrokken van die 1096, dus 596€ bij te betalen per kwartaal.

Wel tel ik "maar 7 kwartalen",
2kwartalen in 2007(september =1 kw, okt/nov/dec=2de kw)
4 kwartalen in 2008
1 kwartaal in 2009 (jan/feb/maart)
Dus ofwel fout, ofwel geef je foute data (vb pas "officieel" stopgete april 2009, is dus bijkomend kwartaal)

Wel "spijtig" dat je accountant je hierin niet voldoende heeft bijgestaan. Hij had beter je in die betreffende jaren wat meer sociale bijdragen laten betalen, zodat je
-nu minder soc bijdragen zou moeten bijbetalen
-die sociale bijdragen in 07/08/09 van je zelfstandig inkomen had kunnen aftrekken waardoor dit lager is

Trouwens die 19.000€ "volgens de belastingen", heb je zelf (of je boekhouder) aan de belastingen doorgegeven dus deze zal toch wel kloppen hoor

Conclusie: sociale bijdragen correct herberekend en te betalen

peterrobbe
Topic Starter

#3 , 19 mar 2011 13:23

Het is een gefoefel van de boekhoeder dat ik in deze situatie zit......hij heeft nooit iets ingedient,ik was officieel niet ingeschreven!!

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 mar 2011 15:10

en hebt u ooit opdracht daartoe gegeven????

peterrobbe
Topic Starter

#5 , 19 mar 2011 19:52

en hebt u ooit opdracht daartoe gegeven????

Voor wat?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 mar 2011 19:58

inschrijving .... om alles in orde te brengen om u in regel te stellen

dako

#7 , 21 mar 2011 11:14

Ik vermoed dat hij toch alles officieel in orde heeft gemaakt, aangezien je bij sociaal verzekerheidsfonds aangesloten was/bent, de winst opgenomen is in uw aangifte personenbelasting.

Of KBO en BTW-nummer in orde is weet ik niet, maar zou me sterk lijken als dit niet zo zou zijn.

Als je beweert dat hij je niet "officieel ingeschreven" heeft moet je eens bij hem te raden gaan. En verder zoals Franciscus zegt, heb je hem gevraagd om alles in orde te maken? Want je kan bovenstaande(KBO, BTW, Soc verzekering) ook allemaal zelf in orde maken, om te besparen op de uren van de boekhouder. Indien het dan niet in orde is ben je zelf verantwoordelijk.

Ik vermoed trouwens dat je boekhouder je in het begin wel uitdrukkelijk op gewezen heeft dat de afrekening van de sociale bijdragen pas 3 jaar later volgt, maar eventueel in het begin reeds meer kan betaald worden(is bijna standaard bij eerste gesprek). Mijn ervaring is dat de meeste zelfstandigen dat niet doen, en in het begin de minimum bijdrage betalen, en na 3 jaar bij de afrekening het gesprek "vergeten" zijn dat de afrekening nog moest volgen.

Gaby

#8 , 08 apr 2011 18:07

als je in pensioen gaat, moet je dan nog over de drie voorgaande jaren sociale bijdragen betalen ? of hoe zit dat juist in elkaar?

gebruiker

#9 , 13 apr 2011 23:21

als je in pensioen gaat, moet je dan nog over de drie voorgaande jaren sociale bijdragen betalen ? of hoe zit dat juist in elkaar?
Als je vraag gaat over de volgende situatie (jaren kan je als voorbeeld zien): pensionering 2011, zelfstandige (hoofd)activiteit voor de jaren 2008, 2009 en 2010, dan moet je inderdaad voor de jaren 2008 tot 2010 en de begonnen kwartalen in 2011 dat je nog niet gepensioneerd zou zijn (= dit houdt in dat je op het ogenblik van je pensionering met je zelfstandige activiteit stopt) bijdragen betalen.

Indien je na je pensionering nog een zelfstandige activiteit blijft uitoefenen (let dan wel op dat je inkomsten na aftrok van kosten niet boven het wettelijk maximum gaan of je verliest je recht op je pensioenbetaling) dan zal je ook nog steeds (verminderde) bijdragen dienen te betalen in het statuut van de zelfstandigen.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”