op de zwarte lijst door jongerenrekening

LoccufierK
Topic Starter

op de zwarte lijst door jongerenrekening

#1 , 24 mei 2012 18:46

Vorige week kreeg ik een brief in de bus van de bank DEXIA, dat ik nog een schuld had bij deze bank voor een rekening en dat deze dringend moest betaald worden want anders gingen er dagvaardingen en loonsbeslag volgen.
Na lang nadenken, wist ik dat dit van een jongerenrekening was die ik heb geopend toen ik 12 jaar was, op mijn 14de ben ik verhuisd en heb ik deze rekening dan ook nooit meer gebruikt. Nu 12 jaar later, ben ik naar Dexia geweest voor een voorstel voor een woningkrediet.
Op deze manier hebben ze dus mijn nieuwe gegevens verkregen en hebben ze me bovenstaande brief opgestuurd.
Ik heb nooit voorgaande brieven ontvangen (wat ze wel beweren in die brief) en heb ook nooit aangetekend schrijven ontvangen.
Toen ik info hierover wou en mijn situatie wou uitleggen bij Dexia kreeg ik amper antwoord, de kantoorhouder belde naar het servicenummer en daar vertelde ze hem dat ik verantwoordelijk ben om mijn adres door te geven. Mijn antwoord dat ik amper 14 was en dus minderjarig werd niet aanvaard. Deze week heb ik dan het verschuldigde bedrag op die rekening gestort, vandaag krijg ik een brief van de nationale bank dat ik op de zwarte lijst sta...
Volgens mij is Dexia in de fout gegaan door geen aangetekend schrijven te sturen en ik vind dat toch niet allemaal zo normaal dat ze je in 1 week tijd op de zwarte lijst kunnen zetten.
Ik zou stappen willen zetten maar weet niet hoe en waar

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pjeeroo

#2 , 31 mei 2012 22:19

Wellicht zal dit een brief geweest zijn van Belfius (vroeger Dexia).
U spreekt van een jongerenrekening, evenwel zonder verdere specificaties: ik ga er vanuit dat dit een zichtrekening was en een toegestaan debetbedrag niet voorzien was.
U dient aan de bank adreswijzigingen door te geven, tenzij u alle producten beëindigd had en dit was blijkbaar niet gedaan. De bank zal wellicht enkel op de hoogte zijn geweest van uw eerdere adres en eventuele briefwisseling daar gestuurd hebben.
Er zijn wettelijke bepalingen voor het melden aan NBB en aangezien u een rekening had met een negatief saldo is de bank ertoe gehouden u te melden aan de NBB (en hiervoor moet de bank u niet verwittigen voor zover in de openingsdocumenten van de rekening vermeld is dat een melding kan gedaan worden bij onterechte debetstand van uw rekening). In feite heeft Belfius/Dexia getalmd met u te melden aan de NBB.
De bank is niet verplicht u aangetekend aan te schrijven, tenzij zij wenst over te gaan tot invordering van eventuele schulden (oa een negatief saldo van uw rekening).

Als u geen enkele schuld meer heeft: dus uw rekening vertoont een positief of nulsaldo en/of u heeft betaald wat u verschuldigd was (en eventueel heeft u de rekening beëindigd) zal Belfius/Dexia dit melden aan de NBB.
Kijk na in de openingsdocumenten van uw rekening wat specifiek is vermeld ivm meldingen aan NBB; als er hierover niets is vermeld heeft u reden om de bank aan te spreken. Eventueel kan u dan een klachtenbrief aan de bank richten met uw opmerkingen en als de bank erkent in de fout te zijn geweest, zal dit meegedeeld worden aan de NBB.
Indien geen soelaas, kan u zich richten tot de ombudsman van financiële instellingen (Bemiddelingsdienst Banken).

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”