termen in contract fiscaal langetermijnsparen

fantoom
Topic Starter

termen in contract fiscaal langetermijnsparen

#1 , 08 feb 2012 21:55

Hallo,
Als er in een contract voor fiscaal langetermijnsparen, staat:
verzekeringstechniek: uitgesteld kapitaal met terugbetaling van de reserve (UKMR)
financiering: variabele premies

Betekent dit dat ik elk jaar vrij mag kiezen hoeveel ik betaal (zolang ik beneden de limiet voor fiscale aftrek blijf)?
Betekent dit dus ook dat ik er bijvoorbeeld voor mag kiezen enkel het eerste jaar de premie te betalen en daarna nooit meer ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 09 feb 2012 18:21

De meeste contracten lange termijnsparen zijn actueel inderdaad van het type variabele premie. Simpel gesteld kan je een contract lange termijnsparen zien als een rekening bij een verzekeraar; je stort vrij en bepaalt zelf het bedrag. De bedragen die je in een kalenderjaar stortte zullen op het fiscaal attest van dat jaar verschijnen. gemakshalve sparen veel mensen met een permanente opdracht maar dat is niet verplicht. het staat je effectief vrij om 1 keer te storten en nadien niet meer, om dan bvb jaren later het storten te hervatten. dat gebeurt nogal eens als mensen een woonkrediet aangaan waardoor mogelijk de korf lange termijnsparen wordt opgevuld, en bijkomende stortingen lange termijnsparen geen supplementair belastingvoordeel opleveren. Eens de lening afbegtaald, kan de vrijgekomen fiscale ruimte dan opnieuw opgevuld worden door de stortingen te hervatten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

redak

#3 , 17 apr 2012 21:47

Iemand al enig idee wat er zal gebeuren met het fiscaal voordeel van het lange termijn sparen vanaf 2014. Want dan wordt de woonbonus overgeheveld van federaal naar Vlaanderen en beide vullen dezelfde korf op ?

Wat met de bedragen die reeds gestort werden, zullen ze dan nog iets opbrengen ?

Voorlopig lijkt er daar niemand bij stil te staan.

Reclame

wanton

#4 , 18 apr 2012 01:19

Ja maar de verschillende regeringen zijn er ook nog niet uit. Het zijn nog maar intenties. De federale regering wil ervan af , maar stelt het geld niet ter beschikking. Deze maatregel zou vooral Vlaamse gezinnen treffen , omdat Vlaanderen voorlopig niet weet hoe het te financieren. Er is dus niets definitief!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Nachtuil

#5 , 18 apr 2012 17:28

Iemand al enig idee wat er zal gebeuren met het fiscaal voordeel van het lange termijn sparen vanaf 2014. Want dan wordt de woonbonus overgeheveld van federaal naar Vlaanderen en beide vullen dezelfde korf op ?

Wat met de bedragen die reeds gestort werden, zullen ze dan nog iets opbrengen ?

Voorlopig lijkt er daar niemand bij stil te staan.
Het fiscaal voordeel is van tel in het inkomstenjaar waarin u uw storting gedaan heeft.
Lees: zolang het federale niveau bevoegd is, zolang de wetgeving niet wijzigt, kan u naar hartelust aftrekken. Indien u bang bent dat het voordeel zou afgeschaft worden, stelt u best uw storting uit tot het einde van het jaar.

Het rendement van de gedane stortingen hangt af van uw contract, niet van het fiscale kader. Als er iets verandert in de wetgeving, verandert dit in principe niets aan het rendement van het bestaande contract.

redak

#6 , 18 apr 2012 20:15

Voor het fiscaal voordeel kan je inderdaad stortingen doen zolang het systeem telt, maar de vraag is maar wat er zal gebeuren als het lange termijnsparen geen fiscaal voordeel meer zou opleveren met de intresten op de reeds gestorte bedragen.

Bij de gewone first rekeningen van Ethias krijg je na de eerste 8 jaar ook niets meer van basisintresten wegens de zogenaamde crisis, ondanks de riante bonussen die overal maar blijven uitbetaald worden aan de toplui.

Terug naar “Bank & Beurs”