Gestolen bankkaart
Geplaatst: 09 jun 2022 16:56
Beste,
Mijn moeder is op reis geweest naar Portugal en is daar het slachtoffer geworden van zakkenrollers.
Ze kocht een metroticket en op de metro merkte ze dat ze bestolen was: bankkaarten, identiteitskaart en rijbewijs kwijt.
Ze belde meteen cardstop en de bank. De bank gaf aan dat alles er goed uit zag en er geen geld was afgehaald. Daarna heeft ze bij de politie aangifte gedaan van diefstal en is ze op de ambassade een document gaan halen om later in de week terug naar huis te kunnen reizen met het vliegtuig.
Twee dagen later kreeg ze telefoon van de bank dat er van 4 verschillende rekeningen geld is afgehaald. De kantoorverantwoordelijke gaf meteen aan dat het heel spijtig is maar dat ze niks kunnen doen en dat dit helaas niet vergoed wordt.
Na wat opzoekingswerk lees ik echter dat dit niet altijd klopt en dat de bank wel een gedeelte moet vergoeden, behalve als er grove nalatigheid is gebeurd zoals een eenvoudige pincode of de pincode op de bankkaart geschreven. Dit was echter niet het geval.
Deze info vond ik op de website van testaankoop https://www.test-aankoop.be/geld/betale ... aart-kwijt
En ook hier https://www.eccbelgie.be/themas/dienste ... -of-fraude
Klopt het dat de bank inderdaad een gedeelte moet terugbetalen of zie ik iets over het hoofd? En welke stappen moet mijn moeder ondernemen indien de bank weigert om iets terug te betalen?
Alvast bedankt
Mijn moeder is op reis geweest naar Portugal en is daar het slachtoffer geworden van zakkenrollers.
Ze kocht een metroticket en op de metro merkte ze dat ze bestolen was: bankkaarten, identiteitskaart en rijbewijs kwijt.
Ze belde meteen cardstop en de bank. De bank gaf aan dat alles er goed uit zag en er geen geld was afgehaald. Daarna heeft ze bij de politie aangifte gedaan van diefstal en is ze op de ambassade een document gaan halen om later in de week terug naar huis te kunnen reizen met het vliegtuig.
Twee dagen later kreeg ze telefoon van de bank dat er van 4 verschillende rekeningen geld is afgehaald. De kantoorverantwoordelijke gaf meteen aan dat het heel spijtig is maar dat ze niks kunnen doen en dat dit helaas niet vergoed wordt.
Na wat opzoekingswerk lees ik echter dat dit niet altijd klopt en dat de bank wel een gedeelte moet vergoeden, behalve als er grove nalatigheid is gebeurd zoals een eenvoudige pincode of de pincode op de bankkaart geschreven. Dit was echter niet het geval.
Deze info vond ik op de website van testaankoop https://www.test-aankoop.be/geld/betale ... aart-kwijt
En ook hier https://www.eccbelgie.be/themas/dienste ... -of-fraude
Klopt het dat de bank inderdaad een gedeelte moet terugbetalen of zie ik iets over het hoofd? En welke stappen moet mijn moeder ondernemen indien de bank weigert om iets terug te betalen?
Alvast bedankt