Mijn vraag ging niet over het fiscale aspect, maar ik had wel verwacht dat de discussie hierover zou oplaaien
Zolang de wetgeving niet duidelijk is over cryptomunten, moet ik toch niet zomaar de duurste weg van diverse inkomsten aan 33% of beroepsinkomst kiezen, gewoon om 'safe' te zijn?
Er is om te beginnen geen sprake van speculatie. Er is geen herhalende aan- en verkoopbeweging. Er is financiëel gezien enkel een verkoopsbeweging, zijnde gespreid in tijd. Ik neem ook geen ongewoon risico gezien het mijnen van deze munten mij enkel een te verwaarlozen bedrag kost / heeft gekost. De vergelijking met het bekende "studenten die een automatische crypto-trader hadden geprogrammeerd" gaat hier dus niet op.
Als beroepsinkomst valt ook te weerleggen. Ik heb immers een volwaardig beroepsinkomen. Dat cryptomunten een hype zijn geworden is eerder te wijten aan toeval.
Dan het huisvaderaspect. Ik vind het als goede huisvader ongehoord om je volledig vermogen op een spaarrekening te laten staan en elk jaar koopkracht te verliezen. Daarom spreid ik zoveel mogelijk in aandelen, vreemde valuta, grondstoffen, vastgoed, en dus ook cryptomunten. Waarom zou deze laatste een uitzondering vormen terwijl de overige zaken doorgaans als "goed beheer" worden gezien en ook niet belast worden op meerwaarde?
Men zou ook kunnen zeggen dat deze "hobby" als beroep zou kunnen gezien worden, maar zo is de goede huisvader ook vaak als hobby bezig met aandelen, eventueel lid van een beleggingsclub, uren spenderende aan excelletjes maken met rendementen, enz.... In elke vorm van investeren steekt men tijd en energie, mocht dat argument opgaan zou geen enkele meerwaarde in de belastingvrije categorie terrecht komen.
Nogmaals, gezien er geen specifieke wetgeving is, ga ik ervan uit dat mijn bitcoin meerwaarde op dezelfde manier belast wordt als aandelen, valuta, grondstoffen, kunst, ... vrijgesteld dus.
Mijn boekhouder (die overigens zeer conservatief en correct is) heeft dezelfde redenering zonder dat ik hem eerst mijn mening had verteld. Hij had dit ook met een collega besproken en hij gaf mij ook voorbeelden van zaken waarin de rechter de fiscus had teruggefloten in vergelijkbare zaken. Nogmaals, dit gaat niet over trading waar ontegensprekelijk 33% belasting op is verschuldigd en wat je wél op Google terugvind.
Ik heb overigens niks te verbergen voor de fiscus en heb als zelfstandige altijd alles ten goeder trouw aangegeven. Ik wil deze winst niet verbergen maar ik kan op geen enkele manier op mijn aangifte zeggen "ik heb een winst van x eur gemaakt die volgens mijn interpretatie vrijgesteld is"
Maar goed, terug bij de vraag "hoe bang moet ik zijn dat de politie voor mijn deur gaat staan gezien mijn darkweb-traffiek en bitcoin-inkomsten" hebben jullie me alvast wel gerustgesteld, waarvoor dank!