Mijn 95-jarige moeder doet nog zelf haar bankzaken (in de meest ruime zin van het woord, incl. beleggingen).
Dat doet ze via internet. Niemand heeft een volmacht, dat is ook niet nodig want ze is 100 percent lucide en een financieel expert (heeft een doctoraat in de wiskunde, een speciale licentie actuariaat en was vroeger werkzaam als actuaris).
Wegens ouderdom is ze niet meer mobiel en ze woont in een seniorie.
Ze heeft accounts bij verschillende banken. Wanneer een beleggingsproduct afloopt word de opbrengst automatisch op haar zichtrekening gestort.
Maar ze had ook een verzekeringsbelegging (Tak 23) bij de bank die gevestigd is in postkantoren en die is al enkele maanden afgelopen.
Ze weigeren het vervallen kapitaal + opbrengst (einde looptijd) op haar rekening te storten die ze bij diezelfde bank heeft.
Ze eisen dat ze persoonlijk naar de bank komt, ofwel een akte (?) laat opstellen waarbij ik volmacht krijg om haar bankverrichtingen te doen, een bewijs van leven, enz....Mijn moeder weigert (met recht volgens mij) om daar op in te gaan.
Geen enkele van de andere banken waarmee ze werkt maken dergelijke capsones. Ik vraag me af of het achterhouden van het kapitaal en de opbrengst van een belegging wettelijk is indien men klant is bij diezelfde bank. Mijn persoonlijke ervaring is dat die automatisch op de zichtrekening wordt gestort.