A. heeft een anti-phishing programma die lukraak betalingen eruit pikt. Als je een gsm opgeeft krijg je dan een sms bericht waarbij je met de toegestuurde code deze betaling al dan niet kan vrijgeven.
Dat is een begin, nu nog doortrekken naar elke risico transactie en er zouden een hoop drama's vermeden worden.
En speciaal voor Lynx xx nog even deze parallel:
Bedrijf X is beheerder van een houten brug die de enige uitweg uit een dorp is. Helaas is de brug al op leeftijd en zijn er een hoop planken rot die enkel met een geoefend oog eruit gepikt kunnen worden. Bedrijf X heeft de keuze: ofwel de rotte planken vervangen door nieuwe planken, ofwel een bordje zetten dat er misschien wel eens rotte planken tussen kunnen zitten. Bedrijf X kiest voor de tweede optie. Enige tijd later zakken er verschillende mensen van het dorp door de brug. Bedrijf X wijst elke verantwoordelijkheid af want ze heeft toch een waarschuwingsbordje geplaatst ...
Bij mijn weten gedragen alle Belgische grootbanken zich nog steeds zoals bedrijf X als het over phising gaat.
(Elke mogelijke gelijkenis met onze wegbeheerder berust op puur toeval.)
Lanox ik heb niet de gewoonte om vaste forumleden af te vallen op het JF.
Ik zal dit ook niet doen op uw reacties, is niet nodig gezien uw reacties niet op onzin zijn gebaseerd.
Maar ik verwijs naar alle overheidsinstanties ( zelfs de regering, leger, rechtbanken ... ) zij kunnen zelfs hacking en dergelijke toestanden niet aan, zelfs interne lekken. Internet is fantastisch waarvoor het uitgevonden is, maar niet voor frauduleuze, criminele en dergelijke zaken. En elke nieuwe jongere generatie is meer up to date in die materies dan wij oude rakkers.
Ik vergelijk uw toespeling als de politiewaarschuwingen aan de auto eigenaars : laat geen waardevolle spullen achter in de wagen, noch portefeuilles en dergelijke op een zichtbare plaats. Men kan van de politiediensten dan ook niet eisen dat zij bij elke geparkeerde wagen een agent plaatsen.
Uw vingerwijzing naar de banken is niet afkeurbaar, maar uitvoerbaar ? en tegen welke prijs voor de klanten ?
Verwittigen, waarschuwen, melden ... maar de klanten moeten ook mee willen. Delete onmiddellijk alles in de SPAM zonder openen?
Lees duidelijk het mailadres van de afzender = makkelijk te onderscheiden van echte emailadressen van banken en andere organisaties.
En indien toch twijfel zendt die mails door aan de betrokken bankdiensten ( klantendienst, kantoorhouder, ombudsdienst, klachtendienst ) om deze te laten verifiëren.
Steeds reclameren is makkelijker dan gegronde klachten door te geven op een beleefde en gefundeerde wijze.
In ieder geval een raad voor iedereen : wees alert.
En net als Lucas123456 heb ik al jarenlang niets dan goede relaties met bank A, en niet zo maar sporadisch.
Het is vooral de melding van TS over welke bank dat mij stoorde. Daarom heeft de moderator ook de naam verwijderd, en terecht.
Of TS moet bewijzen dat die phishing mails daadwerkelijk van A komen, en dan kan hij contact nemen met de klachtendienst en ombudsdienst van de bank.
Ook :
https://www.ombudsman.be/nl/ombudsman/domain/35
https://www.ombudsfin.be/nl/particulieren/home
Toch blijft TS heel stilletjes ??