Overname lening huis

Nismo
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Overname lening huis

#1 , 24 dec 2024 15:25

Een tijdje terug zijn m’n ex en ik uit elkaar gegaan. Wij hadden nog niet zolang een huis gekocht. We hadden dit met een 100% lening gedaan. Bij de scheiding ben ik naar de bank gegaan met de vraag of ik het huis kon overnemen. Er werd mij dan gegarandeerd dat dit kon en ik kreeg er nog een extra lening bij voor de notariskosten enzo te betalen. Ik ben al reeds een jaar alles alleen aan het afbetalen maar de lening voor het huis staat nog steeds op beide onze namen. Terwijl de akte bij de notaris al lang geregeld is. Nu krijg ik te horen van de bank dat de lening alleen op mijn naam kan gezet worden als ik het bedrag van de lening terug breng naar 90%, met andere woorden ik moet nog eens 23000 euro betalen nu direct of anders kom ik in de problemen, omdat mijn ex eruit wil. Kan dit zomaar?

basejumper

#2 , 25 dec 2024 13:37

Beste

Uiteraard kan dit.
De lening werd afgesloten door twee kredietnemers die beiden met hun inkomen garant staan voor de terugbetaling. U vraagt nu aan de bank een wijziging die hun waarborg positie nadelig beïnvloedt. Zeker gezien recente lening is dat een ernstige impact. In essentie doet de bank een krediet risico onderzoek en het resultaat is ofwel weigering om 1 kredietnemer te ontslaan van zijn/haar verplichtingen, ofwel aanvaarding zonder meer ofwel een aanvaarding onder voorwaarden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”