automatische batling van meer dan 200 euro op webshop

Rolstoel1
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

automatische batling van meer dan 200 euro op webshop

#1 , 11 sep 2024 02:33

Hallo,

Ik weet niet waar ik mijn vraag kan stellen, zonder dat al mijn bankkaarten geblokkeerd zouden worden.

Situatie is als volgt: Ik woon in Belgie, Belgische bank.

Op een bepaalde webshop waar ik regelmatig koop ( 1 keer per maand) kan ik bij het afrekenen (in de winkelwagen) heel makkelijk betalen met 1 klik . Voorheen diende ik met mijn digipass een code in te tikken etc om tot betaling over te gaan. De laatste keer heb ik voor een bedrag van meer dan 200 euro kunnen betalen met 1 klik. Ik moet ergens bewust/onbewust daar toelating voor gegeven hebben. Hoe kan ik dit weer uit zetten? Ik gebruik firefox als browser. Ik weet niet of dit ook zou werken op andere websites/webwinkels.

In de winkel dien ik nog steeds voor bedragen boven de 50 euro mijn pin code in te tikken. Ik weet niet of dit ook zou werken op andere websites/webwinkels.

Tot nu toe heb ik nog geen foute bestellingen geplaatst, ik weet ook niet of ik meer kan bestellen dan dat op mijn rekening staat.

Ik lees hier andere verhalen mee over fishing etc. Wie op mijn computer terecht komt kan met 1 klik voor honderden euro's bestellen, zonder dat je mijn bankkaart of code of digipass nodig hebt.

Ik vraag zowel juridische als technische hulp.

Weet er iemand hoe ik dit kan uitzetten? Tot hoever zou een schade kunnen leiden?

Dank u

Thomas_A

#2 , 11 sep 2024 04:23

Voor het technische aspect, zijn de enige webshops waar ik in 1 klik kan bestellen degene die met betaling achteraf werken. Ik ken geen voorbeelden waar de betaling automatisch wordt uitgevoerd.

Digipass wordt inderdaad niet vaak meer gebruikt online. QR-code en bankapp met naar keuze pincode of vingerafdruk/gezichtsherkenning zijn meer standaard.

Maar stel dat u toch per ongeluk iets zou bestellen, heeft u als consument sowieso herroepingsrecht. In die zin is risico beperkt.

Rolstoel1
Topic Starter

#3 , 28 sep 2024 00:40

Ik heb mijn ip adres eens gereset en mijn browser gegevens gewist;

Ik hou niet van die camera herkenning dingen. Ik kan evengoed mijn ondergoed als bewijs gebruiken.

Gisteren weer een bestelling gedaan van 100 euro en kon weer een digipass gebruiken als bevestiging. voelt veiliger dan betaling via 1 klik. Gewoon goudmunten onder de matras,Wie zal dat weigeren?

Voorlopig opgelost

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”