Als 1 van de meer dan 500 000 gedupeerden in het Fortisdebacle had ik me via de site van Beursduivel ingeschreven teneinde te trachten wat centjes te recupereren.
Laatstgenoemde berichtte:
De kosten zijn als volgt:
Voor de schijf gaande van 1 t/m 50.000 aandelen; 0,10 euro per aandeel,met een minimum van €150. Een begeleidende brief vermeldt dan weer dat dit alleen een provisie is. M.a.w. de erelonen zouden wel ook nog is een serieuze investering kunnen zijn.
Op de allerlaatste pagina van de bijlagen op de allerlaatste paragraaf staat fijntjes:
" 7. de eindhonoraria zullen rekening houden met het bekomen resultaat tbv 15% van de verkregen schadeloosstelling, m.a.w. hetgeen de intrinsieke waarde van het fortis NV aandeel op 6 oktober 2008, forfaitair geraamd op € 4 per aandeel, overschrijdt (inclusief de reeds betaalde provisie(s))."
Ik dacht dat een 100% no cure no pay niet wettelijk was in België. Met de constructie van het advocatenkantoor Modrikamen, zoals hierboven vermeld, een bonus fee, heb ik toch wat bedenkingen. Is deze regelrechte omzeiling van de wet wel naar de geest van de wet en kan dit zomaar en past dit binnen de deontologie?