Bank blokkeert mijn rekening nu al 3 weken!!!

berent
Topic Starter

Bank blokkeert mijn rekening nu al 3 weken!!!

#1 , 25 jul 2014 20:47

Mijn eenmanszaak werd begin deze week failliet verklaart en een curator werd aangesteld. Omdat mijn schuld enkel uit sociale bijdragen bestaat en niet zo groot is ging ik akkoord met een maandelijkse afbetaling. 2 rekeningen (1 zakelijk en 1 prive) werden geblokkeerd door de curator wat procedure is, en ik kon een nieuwe openen welke bij Bank x aangevraagd werd. De curator schreef ongeveer 500 euro over van mijn oude prive rekening naar mijn nieuwe.
Ik werk als loontrekkende dus ik heb nieuwe inkomsten die ik wettelijk mag gebruiken voor mijn lopende facturen etc en mijn gezin (echtgenote en 4 kinderen).

Bank x stuurde mij alles behalve de geheime code van mijn kaart. Ik bel naar de klantendienst "Het is vakantie, meneer, en vandaar dat alles langer duurt...". Ik probeer na een week geld op te halen bij een van hun kantoren. Het kon niet want mijn rekening is geblokkeerd en het zou te maken hebben met mijn faling. Ik moest bellen naar de klantendienst omdat de kantoormensen niet veel kunnen doen. Ik dus bellen en daar krijg ik te horen dat deze geblokkeerd is vanwege de melding "geblokkeerd door curator".

Mijn curator is echter verbaasd over die bewering en stuurt een brief voor onmiddellijke vrijgave van die rekening. Nog steeds niets. En na bellen en mailen (incl kopie van die brief) krijg ik telkens te horen dat mijn dossier "in behandeling" is door de account beheerder.

Vandaag eindelijk een ander geluid te horen gekregen, namelijk dat ze gisteren een wijzing hebben aangebracht in mijn dossier. De rekening werd vrijgegeven...maar dan enkel voor de curator. De account beheerder is vandaag op verlof en niemand anders kan dit bekijken.

Kortom ik zit met achterstallen en aanmaningen en boetes (huishuur, energie, telefoon, tankkaart,....) en hoewel het geld aanwezig is wil bank x oftewel de account beheerder niets doen. Dit duurt nu al 3 weken!!!!! Ik moet nu aankloppen bij het OCMW...

Hebben ze het recht om dit te doen? En wat kan ik meer ondernemen om gewoon toegang te krijgen tot mijn geld??

Bedankt!!!

Een ongelukkige die de verkeerde bank heeft gekozen
Laatst gewijzigd door berent op 27 jul 2014 14:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rechtspraktijk

#2 , 26 jul 2014 00:56

,
Laatst gewijzigd door Rechtspraktijk op 26 jul 2014 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.

berent
Topic Starter

#3 , 26 jul 2014 08:26

Bedankt voor het duidelijk antwoord! Ik ga om 9u nogmaals langs bij het dichtstbijzijnde bankkantoor en alles nogmaals overhandigen en dan hopen dat er iemand wakker schiet.

Hoe klein het faillissement ook is, en hoe goed je het ook regelt, je hebt opeens geen waarde meer in de maatschappij voor sommige mensen. Het is echt een verschrikkelijk gevoel.

Reclame

berent
Topic Starter

#4 , 27 jul 2014 14:20

Ik heb ondertussen geld kunnen ophalen van mijn rekening! De bankbediende heeft nogmaals een geheime code aangevraagd en ze hoopt dat het deze keer wel lukt. Tot dan moet ik op de oude manier mijn inkopen doen (zonder bankkaart) en dien ik de rekeningen binnen te brengen in het kantoor. Maar ik ben blij dat ik weer toegang heb tot mijn geld!!! :-)

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 jul 2014 12:00

Je mag je gelukkig achten dat je zo snel een rekening krijgt, vandaag een man die 6 maanden al verschoonbaar verklaart is, en ook bij onze zogezegd staatsbank krijgt hij zelfs geen rekening, en bij de meeste grootbanken is het zeer moeilijk om een rekening te krijgen als men in staat van faillissement verkeerd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

berent
Topic Starter

#6 , 01 aug 2014 14:36

Mijn rekening is sinds enkele dagen volledig toegankelijk na ontvangst van de geheime code.

Denlowie,

Wat ik gedaan heb is blijven contact opnemen via mail (online contactformulier), telefoon, en langsgaan bij een lokaal kantoor om te kijken of alles in orde is. Wat mij opvalt is dat de werknemers van de bank het maar een rare behandeling vinden. Zo was er iemand verbaasd dat de bank mijn rekening kan blokkeren, omdat volgens haar enkel een vrederechter dit kan doen. Ze zien ook dat de gefailleerde ondertussen een job heeft en die rekening gebruikt voor zijn loon.
Ik ben vriendelijk gebleven, maar laat wel verstaan dat ze me onnodig in de problemen brengen daar ik hierdoor bij het OCMW moet aankloppen.

Tot nu toe valt het faillissement goed mee.
- Ik heb nieuwe inkomsten,
- ik kan mijn wagen behouden (zonder wagen geen job, liet ik iedereen verstaan),
- ik heb mijn gsm nr behouden door die naar prive over te zetten (wel als prepaid),
- mijn autoverzekeraar laat weten dat alles normaal verder blijft lopen omdat die bij hen bekend staat als 'privé' (ze moesten wettelijk eerst de curator aanschrijven ivm afsluiten of behouden van het contract en wie verder ging betalen)
- alles staat nog op mijn naam, ondanks faillissement
- al mijn prive rekeningen zijn ondertussen betaald maar moest wel (preventief) mailen en bellen om de uitleg te doen zoals tijdelijke technische problemen met de nieuwe bankrekening

Enfin, ik hoop dat het ook zo goed blijft doorgaan. Ik moet bijvoorbeeld binnenkort langs bij de autokeuring. Ik wil niet graag voor verrassingen staan, dus eerst bellen hoe ze omgaan met een gefailleerde.
Ik moet zeggen dat elke stap moeite kost. Niemand gaat je bellen en zeggen dat alles bij het oude blijft. Je zal zelf actie moeten ondernemen als je een verontrustende bericht krijgt.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 aug 2014 15:38

Van de auto keuring hoeft je zeker geen problemen te verwachten, die weten dit niet.
In een normaal faillissement heeft men geen problemen, en als er problemen zijn dan is het met banken.
De grootbanken houden je naam bij tot 5 jaar na het faillissementsvonnis, de zwarte lijst is juist 12 maanden na de verschoonbaardverklaring, wel zelf controleren na het afsluiten dat er niks meer op vermeld staat, anders moet je hun aanschrijven.

Berent het voornaamste is dat je weer werk heeft, en dat je weinig tot niks privé kwijt bent.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

berent
Topic Starter

#8 , 01 aug 2014 21:12

Ik heb gebeld met de autokeuring en daar kreeg ik te horen dat ze enkel controleren of de boorddocumenten van de wagen zijn en dat alles overeenkomt. Dus niet of je failliet verklaard bent e.d..
Ik ben nu gerustgesteld voor dit punt.

Het probleem in mijn ogen is dat je geen contracten op je naam kan hebben. Zelfs een GSM abonnement kan niet, omdat je in theorie niet meer kan betalen. Gelukkig kan je nog gaan voor prepaid. Dus er kunnen alternatieven zijn.
Zo werd ik ook gebeld door de watermaatschappij of ze het contract op naam van mijn vrouw moeten zetten. Dus iedereen waarmee je een contract hebt is blijkbaar verplicht om een gefailleerde (en zijn curator) aan te spreken. Zeggen dat je de rekening zsm gaat betalen en dan berichten dat je betaalt hebt verandert de situatie, want ze zien dat het faillissement voor hen geen probleem gaat geven.

Wat erg belangrijk is is in het begin goed overeenkomen met je curator. Zo liet ik onmiddelijk verstaan dat ik zsm van mijn schuld af wou en deed ik de suggestie om dit op afbetaling te doen.

Terug naar “Bank & Beurs”