belegger als job

kebabke
Topic Starter

belegger als job

#1 , 27 jan 2008 13:59

Ik heb eens gehoord dat als je per jaar meer dan 3x aandelen aan en verkoopt dat dit dan word gezien als een beroepsgebonden activiteit.
Mijn vraag is dat nu zever of klopt dit.
Want ik ben een studentje dat nog leeft :P op kindergeld.
En als ik dan geld ga verdienen met het verhandelen van aandelen en dat verhaal klopt :shock: zit ik natuurlijk in de miserie

MVG

Kebabke ^^

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
alainvandam

#2 , 02 feb 2008 04:35

Dat is om uw woorden te gebruiken : dikke zever.

kebabke
Topic Starter

#3 , 03 mar 2008 18:09

Ik heb ook gehoord ( ja :p ik hoor veel) dat als je op jaarbasis meer dan 25000€ winst hebben op hun aandelen, dat dit serieus belast word.
Mijn vraag is dan ook wanneer word het verhandelen van aandelen gezien als een beroepsactiviteit?

Reclame

Bart
Beheerder

#4 , 03 mar 2008 22:16

Doorslaggevend is:

- het gebruik van professionele infrastructuur (voorbeeld: realtime koersen, gebruik van een direct access broker, meerdere pc-schermen, etc.);

- het gebruik maken van geleend geld (margin-accounts). Er weze opgemerkt dat bij handel in derivaten (futures, opties,...) er zowieso gewerkt wordt met margin-accounts en je dus zowieso aan die voorwaarde voldoet;

- de tijdsbesteding: is dat één transactie per maand, of zijn er dat tien per dag;

- het risico-gehalte van de transacties: permanent handelen in penny-stocks of OTC-aandelen wijst op speculatie;

Kern van het verhaal ligt vervat in artikel 90 van het Wetboek Inkomsten Belasting (WIB):
In principe zijn meerwaarden verkregen uit aandelentransacties onbelast, op voorwaarde dat ze kaderen in het "normaal vermogensbeheer".
Indien de opbrengsten niet kaderen in een "normaal vermogensbeheer", dan vallen ze onder artikel 90 WIB en zullen ze belast worden aan 33%.

kebabke
Topic Starter

#5 , 12 mar 2008 16:09

Doorslaggevend is:

- het gebruik van professionele infrastructuur (voorbeeld: realtime koersen, gebruik van een direct access broker, meerdere pc-schermen, etc.);

- het gebruik maken van geleend geld (margin-accounts). Er weze opgemerkt dat bij handel in derivaten (futures, opties,...) er zowieso gewerkt wordt met margin-accounts en je dus zowieso aan die voorwaarde voldoet;

- de tijdsbesteding: is dat één transactie per maand, of zijn er dat tien per dag;

- het risico-gehalte van de transacties: permanent handelen in penny-stocks of OTC-aandelen wijst op speculatie;

Kern van het verhaal ligt vervat in artikel 90 van het Wetboek Inkomsten Belasting (WIB):
In principe zijn meerwaarden verkregen uit aandelentransacties onbelast, op voorwaarde dat ze kaderen in het "normaal vermogensbeheer".
Indien de opbrengsten niet kaderen in een "normaal vermogensbeheer", dan vallen ze onder artikel 90 WIB en zullen ze belast worden aan 33%.
Wat word er bedoelt met normaal vermogensbeheer?
Kvind het allemaal maar een beetje vaag.
Ge kunt 10 transacties per dag doen en minder winst hebben bv dan ene die maar 1 transactie doet om de maand.

sniper

#6 , 14 jan 2009 23:37

een beetje oude draad, maar toch nog een vraagje

ik zie onder "normaal vermogensbeheer" het zo goed mogelijk beheren van mijn vermogen (dwz met zoveel mogelijk opbrengst, droomt niet iedereen daarvan)

ziet de wetgever dit ook zo?
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Bart
Beheerder

#7 , 15 jan 2009 12:29

ziet de wetgever dit ook zo?
Helaas niet :-)
Voor de fiscus tellen enkel de bovenstaande criteria.

Terug naar “Bank & Beurs”