Vandaar mijn beide eerste vragen.hmmm, nog niet gehoord van de reeks recente hacks van alle ebanking systemen in België??
Deze morgen heb ik nog de ombudsman van BNP aan de telefoon gehad, en deze wist me te zeggen dat er een onderzoek gaande was. Uit zijn verhaal te verstaan was mijn ma bijna het enige slachtoffer bij BNP Paribas Fortis. Daarna heb ik nogmaals naar ons kantoor gebeld of zij als nieuws hadden en op hun beurt hebben zei ook nog eens gebeld naar diezelfde ombudsman, en wist hij tegen hen te zeggen dat ze nu alle dossiers samenvoegen van de gedupeerde klanten. Dus plots zijn er toch veel meer. Nuja, dat ze maar vlug verder zoeken en het geld teruggeven aan de klanten.Hoe is er een overschrijving door een derde kunnen gebeuren zonder dat er een bevestingscode ingegeven diende te worden via de Fortis digipass?
Je vermeldt dat er wel degelijk een (tweede) overschrijving gebeurde op dezelfde dag? Is er een merkelijk tijdverschil tussen beide overschrijvingen?
Ik zie deze overschrijving naar die derde rekening slechts mogelijk als die ingegeven stond en je moeder DAARNA zelf een overschrijving ingaf en de bevestigingscode genereerde voor haar overschrijving? Ik dacht dat je voor een overschrijving buiten België een apparte dergelijke bevestigingscode dient te generen via een digipass, dus je moeder heeft allicht tweemaal een code dienen in te geven? Dit lijkt mij belangrijk omdat dan de overschrijving naar Portugal technisch wel degelijk geschiedde met haar akkoord.
Er ging mij vandaag iemand opbellen die meer op de hoogte was van de technische kant, maar nog steeds niemand gehoord. ik ging inderdaad ook nog vragen naar meer details omtrent het aanmelden, ingave / verwerking overschrijving en welke codes zij allemaal hebben ontvangen.Dat ingeven van een overschrijving via Fortis zonder bevestiging kan ik bevestigen, dit blijkt wel maar mogelijk te zijn bij een redelijk laag overschrijvingsbedrag.
Voor die Portugese overschrijving was wel degelijk een digipascode nodig ter bevestiging.
Het zou mogelijk zijn dat de computer waar er mee ingelogd werd bij Fortis van op afstand gebruikt kan worden, dus hier toch een scanning uitvoeren (best met een online scanningsysteem).
Er waren minstens TWEE ingaves nodig van een Digipascode om de Portugese verrichting uit te voeren: éénmaal om in te loggen en éénmaal om de overschijving te bevestigen.
Ik weet niet of ze dit bij Fortis bijhouden (ze zouden dit alleszins moeten doen) maar ik zou de vraag stellen hoeveel keer een digipascode in hun systeem ingegeven werd de betrokken voormiddag tot 9h30. Maw dat ze het bewijs leveren dat er wel degelijk een bevestigingscode gegeven werd voor de Portugese overschrijving.
Scannen op malware, een computer kan geïnfecteerd worden met programma's die derden van op afstand kunnen toegang geven, alsmede toetsaanslagen op die geinfecteerde computer kunnen opvangen en doorsturen.
Er ging mij vandaag iemand opbellen die meer op de hoogte was van de technische kant, maar nog steeds niemand gehoord. ik ging inderdaad ook nog vragen naar meer details omtrent het aanmelden, ingave / verwerking overschrijving en welke codes zij allemaal hebben ontvangen.
Bedoeld u met scanning, scannen naar virussen, malware, of scannen op IP adres die zou kunnen in oploop zijn?
De bank heeft op het moment dat de klacht werd ingediend, onmiddellijk het pc-banking contract stopgezet. Indien mijn ma terug wil online bankieren, moest ze de pc eerst volledig laten formateren en daarna aantonen dat de pc terug veilig is voor pc banking. De laptop is ondertussen al voorzien van een nieuwe harde schijf. Maar Ben nu nog op zoek naar een "degelijke virusscanner" zoals ze het beschrijven op hun site https://www.bnpparibasfortis.be/pics/BE ... t_type=sta
Met "degelijk" willen ze zeggen "betalen", om ook dat alweer in de schuld van de klant te kunnen schuiven. Vooral er een degelijke virusscan is, moet er al een virus zijn en dan moet die fabrikant al terug op de hoogte zijn dat er bij die klant een nieuw virus zit, en dan pas een update maken, en de klant zijn scanner updaten, maar ondertussen is het geld al weg.
Dus welk antivirus is degelijk genoeg, dat zet de bank er niet bij hé.
Als die overschrijving is kunnen gebeuren via die trojan, ligt de verantwoordelijkheid wel degelijk bij de klant. Die is in de eerste plaats verantwoordelijk voor zijn eigen beveiliging.Ik heb op de oude harde schijf de controle gedaan naar virussen, heb daarvoor de allerlaatste boot cd van Avira gedownload, en heb de trojan EyeStye gevonden. We konden maar beter opnieuw een propere start nemen met een lege harde schijf, zodat de bank ook daarover al weer geen commentaar weet. Want ik heb het gevoel dat ze het probleem blij de klant proberen te plaatsen.
Alvast bedankt voor AV en Firewaal tips.
Ik hoop dat de bank snel verder doet met het onderzoek, en correct handelt naar de klant toe.
ik begrijp dat de fout i.v.m. met pcbanking altijd bij de klant zal liggen als deze zijn computer geïnfecteerd is. De pc waarop het gebeurt is, was trouwens ook voorzien van een virusscanner, maar blijkbaar was het virus sneller dan de update. Wat logisch kan zijn, niet? Eerst is er het virus, dan pas de update. Maar hoeveel mensen die online bankieren weten bijvoorbeeld dat AVG niet degelijk is. In heel veel computerwinkels wordt een nieuwe pc verkocht met een gratis versie van AVG op, dit is gewoon zo. De mensen worden aangespoord om een pc en internet te hebben. Daarna zijn de banken aan de beurt en krijgen mensen op online banking. Maar wordt daar gevraagd welke virusscanner op hun pc staat? Wordt daar gevraagd wat hun computerkennis is? Wordt daar gevraagd of ze ieder uur controleren of hun besturingssysteem reeds de laatste updates heeft binnen gehaald? Hoeveel procent van de mensen die een internetconnectie hebben zijn zich bewust van de gevaren op het internet?Als die overschrijving is kunnen gebeuren via die trojan, ligt de verantwoordelijkheid wel degelijk bij de klant. Die is in de eerste plaats verantwoordelijk voor zijn eigen beveiliging.Ik heb op de oude harde schijf de controle gedaan naar virussen, heb daarvoor de allerlaatste boot cd van Avira gedownload, en heb de trojan EyeStye gevonden. We konden maar beter opnieuw een propere start nemen met een lege harde schijf, zodat de bank ook daarover al weer geen commentaar weet. Want ik heb het gevoel dat ze het probleem blij de klant proberen te plaatsen.
Alvast bedankt voor AV en Firewaal tips.
Ik hoop dat de bank snel verder doet met het onderzoek, en correct handelt naar de klant toe.
Voor zo'n uitspraken zou ik mijn hand niet in het vuur durven steken.Malware op een PC kan dus onmogelijk zorgen voor het uitvoeren van die overschrijving bij BNP Fortis!